Compromís vol que la llei de caixes passe per les Corts “per a no perdre el control de les fundacions especials en que es convertiran les dos gran entitats valencianes”

Publicat el en Economia i Ocupació

El síndic de Compromís en les Corts Valencianes, Enric  Morera (BLOC), ha informat que des del seu grup demanaran que el text refós de la llei valenciana de caixes d’estalvi es tramite com a Projecte de Llei per tal de poder presentar esmenes i millorar-lo. Segons Morera, “una vegada més, comprovem que el govern de Camps no té cap interés per les caixes d’estalvi de la nostra terra. L’estiu passat va regalar el control i la direcció de les dos entitats més importants a altres autonomies i amb la llei que ha aprovat el PP, la Generalitat està renunciant a tindre major control en les fundacions que acabaran convertint-se les dos gran caixes valencianes”.

D’esta manera, els valencianistes progressistes volen que es recuperen “mínimament la dignitat perduda quan regalaren la direcció de les caixes. Som la única autonomia que no té cap direcció de les seues entitats financeres després de fer els seus corresponents SIP”. A més, Morera ha recordat que una de les excuses de tirar endavant eixes fusions fredes era “per a despolititzar les caixes i resulta que fa dos setmanes el cap suprem de Bancaixa, l’ex ministre del PP Rodrigo Rato, presentava el programa econòmic de Maria Dolores de Cospedal. Si això no és ser polític i fer política, que ens ho expliquen”.

El parlamentari valencianista ha recordat que amb molt de temps, “vam anunciar que passaria el que ha passat i el PP, amb la complicitat del PSOE, han deixat esta terra sense instruments financers al serveis dels ciutadans i de les empreses. Ara els crèdits importants no s’aproven ni en Alacant ni en València, ho fan fora d’ací. Les dos caixes més fortes no les controlem a la nostra terra i per això, almenys volem que es millore substancialment la llei valenciana de caixes d’estalvi i que passe per les Corts com a Projecte de Llei, per a poder presentar esmenes i millorar-la, escoltant i tractant les propostes de l’oposició”. Des de Compromís demanaran eixa tramitació parlamentària perquè, segons Morera, “amb el text refós se’ns ha privat poder introduir millores en el tema de les fundacions”.

Les caixes d’estalvi acabaran transformant-se en fundacions especials i per això, des de Compromís volen que eixe procés, “estiga controlat pel Consell des del minut zero, és a dir, que eixa transformació en fundació especial siga aprovada per la Generalitat i que, a més, el procés estiga controlat per un responsable nomenat pel Consell i que actuarà sota la dependència directa del Consell”, segons ha informat Morera.

Des de Compromís proposen per al procés de transformació de les caixes en fundacions especials, “tres eixos fonamentals: el control de la Generalitat, com hem dit adés, també una distribució del pes dels diferents grups en les assemblees generals alternativa al que diu la llei i també apostem per la professionalització dels òrgans de govern”, ha declarat Morera.

El parlamentari valencianista ha informat que des de la coalició formada per BLOC-Iniciativa-Verds, aposten per un canvi en la distribució dels percentatges de participació en les assemblees generals. Des de la tercera força política en les Corts Valencianes defensen que els Impositors tinguen un 38% de representació i la Generalitat un 15%, mentre que els ajuntaments continuen amb un 25%, els treballadors de les caixes amb un 12%, les entitats fundadores amb un 5% i les entitats d’interés general amb un 5%.

Pel que respecta als membres dels consells d’administració, des de Compromís volen que els vocals del consell d’administració i els membres de les comissions de control siguen persones professionals i tinguen, com a mínim, cinc anys d’experiència en alta administració, direcció, control o assessorament d’entitats financeres o empreses públiques o privades d’anàloga dimensió.