Compromís-Equo ha registrat, per al debat en la Comissió d’Indústria del Congrés, una proposició no de llei en la qual exigeix al Govern que òbriga, a través dels organismes corresponents, una investigació a les companyies elèctriques per haver penalitzat de forma indeguda a consumidors que no van instal·lar un Interruptor de Control de Potència (ICP) en els terminis que establia la llei.

Segons es recorda en la iniciativa, en l’any 2005 el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero va aprovar l’obligació que totes les instal·lacions elèctriques disposaren d’un element de control de potència, els anomenats ICP.

Així, a partir de 2008 les empreses distribuïdores comencen a avisar als seus abonats de la necessitat d’instal·lar aquests elements, fixant-se com a termini màxim el 16 de juny de 2010. El cost aproximat de l’ICP, segons els instal·ladors electricistes consultats, rondava els 70 euros als quals cal sumar altres 9 euros perquè l’elèctrica comprove i precinte l’aparell, més l’IVA total.

La normativa també arreplegava el règim de sancions previst per incomplir aquesta obligació. Així, uns dos milions de llars van ser sancionats per no instal·lar l’ICP, infracció per la qual “han estat pagant entre 15 i 30 euros de més cada mes en la seua factura de la llum”, la qual cosa suma uns 360 euros anuals per abonat.

Aquestes sancions, gestionades per les pròpies companyies distribuïdes, s’han traduït en “un benefici de milions d’euros per a les companyies subministradores” que, en paral·lel, estaven escometent un pla de substitució dels vells comptadors mecànics per nous aparells digitals que ja compten amb els controladors de potència.

Així, “tots els usuaris que van instal·lar l’ICP s’han trobat aque, en un breu termini, aquest no va servir per res”, critica la formació, que a més assegura que algunes de les elèctriques “fins i tot han mantingut les sancions malgrat haver instal·lat els nous comptadors amb ICP, al no haver-los accionat”.

“Obligar als ciutadans a sufragar el cost d’instal·lar-se un ICP pel seu compte quan les companyies tenien en marxa un pla de renovació dels comptadors, imposant sancions durant tot un any a els qui no li’l van instal·lar, ha suposat un clar abús cap als consumidors”, denuncia Compromís-Equo.

Més encara si es té en compte que les pròpies distribuïdores elèctriques van incomplir la seua obligació de tenir substituïts el 30% dels comptadors mecànics en l’any 2010 i la totalitat del parc en 2018, sense que açò els comportara cap tipus de sanció, segons critica la coalició.

De fet, la Comissió Nacional de l’Energia (CNE) va avisar en un dels seus informes, que cita la iniciativa, que “en el cas de subministraments sense ICP als quals se’ls estiga cobrant una penalització, hauria de deixar d’aplicar-se en el moment en què s’instal·le el nou equip de mida, independentment de quan s’active la funció de control de potència”.

Així mateix, el regulador va assenyalar en 2009 que “la implantació dels nous equips de mida havia de comportar la desinstal·lació de l’ICP col·locat en el domicili del client, ja que el nou comptador inclou la funció de control”, una altra pràctica que segons Compromís “s’ha incomplit”.

Per tot açò, la formació exigeix al Govern que òbriga una investigació sobre l’actuació global de les companyies elèctriques en la seua gestió de les imposicions de recàrrecs per falta d’instal·lació d’ICP i quant als ritmes i terminis de renovació dels comptadors”, i també reclama que s’obligue les companyies a retornar els diners cobrats en concepte de sanció.