La portaveu adjunta de Compromís, Mónica Oltra, ha mantingut una reunió amb el president de l’Associació d’ex presos socials, Antonio Ruiz i amb José de Lamo, coordinador general del Col·lectiu Lambda, en què estes dos organitzacions han manifestat la seua preocupació per la reconversió en oficines de l’edifici de la Biblioteca Valenciana i en com pot afectar esta circumstància als arxius sobre les antigues lleis ‘De Vagos y Maleantes’ i de Perillositat Social que allí s’emmagatzemen.

Antonio Ruiz ha assegurat que ha rebut nombroses cridades d’investigadors d’universitats de tot l’estat alarmats per les denuncies del Col·legi de Bibliotecaris sobre el perill per a la conservació de documents i llibres que alberga la Biblioteca Valenciana que pot suposar la reconversió de l’edifici de Sant Miquel dels Reis en oficines.

Les antigues lleis ‘De Vagos y Maleantes’ i de Perillositat Social eren utilitzades pel règim franquista per perseguir els homosexuals i els seus expedients tenen un important valor històric com a objecte d’estudi.

Des de l’Associació d’ex presos socials es denuncia que estos expedients es troben en molt mal estat per haver estat emmagatzemats durant molts anys en unes condicions penoses en l’Arxiu Provincial de València. Entre els anys 2008 i 2009 estos arxius van ser traslladats a la seu de la Biblioteca Valenciana per a una recuperació que no ha tingut lloc.

Per a fer front a esta situació la diputada Oltra ha anunciat que el seu grup parlamentari presentarà una Proposició No de Llei en Les Corts en què reclamarà al Consell la restauració i recuperació d’estos arxius, molt deteriorats per l’incorrecte emmagatzematge, així mateix es demanarà la catalogació i digitalització dels mateixos per a què puguen ser objecte d’estudi de tots aquelles universitats i investigadors que ho sol·liciten.