El Grup Parlamentari Compromís ha expressat hui la seua profunda decepció i condemna davant la recent proposta de modificació de la Llei del Canvi Climàtic i de la Transició Ecològica de la Comunitat Valenciana presentada per la conselleria de Medi Ambient i Territori; que dona marxa enrere a les polítiques d’acció climàtica, evidenciant que el negacionisme sobre el canvi climàtic al govern de Mazón, no és exclusiu de Vox, sinó que compta amb el PP com a gran perpetrador.

La conselleria omet que vivim en Emergència Climàtica

Segons han denunciat els diputats Juan Bordera i Paula Espinosa “el govern de Mazón viu a esquenes del problema real que representa el canvi climàtic. En un moment d’emergència climàtica, on tots els experts urgeixen a accelerar les accions climàtiques des del govern valencià es decideix posar el fre i donar marxa arrere a les polítiques d’acció climàtica. Amb esta modificació legislativa, el Consell obvia que el cost del canvi climàtic a l’economia valenciana suposarà 25.000 milions de euros en 2050”.

Es tanca a escoltar als científics i la ciutadania

Des de Compromís s’assenyala com es suprimeixen els articles que donen pas a la participació de la ciutadania incloent el comitè d’experts en Canvi Climàtic i l’Assemblea de la Ciutadania.

“No hi ha justícia climàtica sense justícia social. Per això és tan important que la ciència i la ciutadania participen de la presa de decisions. La proposta del Consell deixa de costat a dos actors fonamentals per fer una vertadera transició ecològica justa”, han postil·lat els parlamentaris.

La nova llei deixarà d’analitzar les dades de contaminació

Així mateix la proposta presentada modifica una de les pedres angulars de la llei on entitats públiques i privades havien de reflectir el seu impacte climàtic, a través del càlcul de la seua petjada de carboni i mostrar els seus plans de reducció i compensació d’emissions. La llei permet conèixer la informació actualitzada i real a l’administració i als legisladors per a la presa de decisions i per a veure l’evolució però amb l’actual proposta de modificació, tot això passa a ser voluntari.

“Per poder prendre decisions basades en la ciència i el coneixement, calen dades i informació, l’actual llei compta amb un inventari d’emissions i una estratègia de canvi climàtica per fer seguiment, però ara el Consell pretén modificar-ho. La lluita contra el canvi climàtic és una lluita que hem de fer entre totes. Ser conscients de l’impacte que es genera i comprometre’s a la reducció és una de les eines més poderoses”.

De fet, la nova proposta posa en dubte els Plans d’Acció i Energia on els municipis i els sectors econòmics poden conèixer les emissions que generen però també els riscos climàtics i la possibilitat de planificar per adaptar-se i ser més sostenibles.

Per a Bordera i Espinosa “no preparar-nos i conèixer el que ve posa al nostre territori en una situació de màxima vulnerabilitat. Hem de tindre en compte que els sectors econòmics valencians com ara els sectors com la ceràmica, l’agricultura, el turisme o la construcció, es veuran fortament afectats pels efectes del canvi climàtic; per això és necessari una Pla de Transició Justa que sembla van a eliminar”.

I així mateix la proposta modifica un altre instrument com és el Pla Valencià Integrat de Clima i Energia, un conjunt de plans d’acció tant per a mitigació, com a adaptació i educació que ens permetia posicionar a la societat, l’economia i el territori valencià en una situació de resiliència, adaptació i sostenibilitat.

“S’ha de tindre en compte que els Plans integrats de clima i energia s’estan fent a tot arreu del món. Suposa entendre on estem i cap a on cal anar i amb quins instrument per fer-li front a l’emergència climàtica; però el govern de Mazón sembla no estar preocupat per res d’això i prefereix mirar cap a altre costat; per això tampoc inclou la perspectiva climàtica a l’hora de realitzar la planificació del nostre territori, ni de les infraestructures públiques, ni portuàries, ni on instal·lar energia renovable”.

Ajorna la descarbonització de l’energia

Compromís denuncia que la proposta de modificació del govern de PP i Vox no fa un esforç per descarbonitzar la nostra energia posant plaques solars en teulades o aparcaments, ni vetla per l’electrificació de la mobilitat. Si no més bé ajorna totes estes qüestions, cosa que ens fa perdre en competitivitat i posicionament.

Per últim, s’elimina la part impositiva, que principalment tenia l’objectiu pedagògic i dissuasiu per a ajudar a la correcta presa de decisions i poder finançar el Fons de Transició. Però, en comptes de mobilitzar-se i mobilitzar a la societat davant una oportunitat de transformar la societat davant un futur complicat, el govern ho paralitza i deixa a la societat valenciana sense una fulla de ruta clara.

“Com a societat en el seu conjunt, ens cal deixar d’emetre CO2. En canvi tenim una Conselleria que en comptes de posar-se a la feina, es dedica a pregonar que la seua solució per a acabar amb els residus és muntar una cadena d’incineradores”, han conclòs els diputats de Compromís.