Per al portaveu de Compromís en les Corts Valencianes, “les declaracions i els rumors que situen als dos gran partits centralistes units en la iniciativa d’acabar amb les autonomies, amb la falsa excusa de retallar despeses, podria causar un greu problema polític i social i acabar amb l’autogovern podria provocar una crisi de conseqüències terribles per a la convivència pacífica, com ja han advertit des d’altres autonomies”.

Morera ha insistit, una vegada més en que el problema “són les diputacions i no els govern autonòmics perquè ací mateix tenim tres diputacions en marxa que no tenen competències i sols servixen per a donar llocs de treball a assessors i gent de confiança dels qui manen i, a més a més, els diners públics dels que disposen són emprats com una ferramenta per a fer clientelisme polític i propaganda dels qui estan en el poder”.

Per a Morera, els grans partits centralistes “han entrat en una dinàmica neocentralista molt perillosa, recuperant discursos de l’extrema dreta i d’antics règims de nefasta memòria. Sembla que ara per a PP i PSOE els enemics d’Espanya i els causants de la crisi són les autonomies, no són les errades continuades dels diferents governs centrals. I mai parlen de les diputacions, quan són un niu de dèficit i de clientelisme polític, però no ho fan perquè no els interessa i perquè viuen còmodes fent demagògia barata”.

Des de Compromís també han demanat que les sucursals valencianes de PP i PSOE “es manifesten al respecte, perquè sembla que en els grans temes d’estat que ens afecten als valencians sempre callen per no ofendre a les direccions dels seus partits a Madrid. Si Alarte o Camps no es manifesten en contra d’eixes opinions d’acabar amb les autonomies, val la pena que dimitisquen perquè estaran traint l’esperit de consens de la societat valenciana quan va eixir al carrer en 1977 per a demanar l’estatut d’autonomia. Si no diuen que no als seus partits, no té sentit que un siga president de la Generalitat i l’altre candidat pel partit majoritari de l’oposició i cal que parlen clar i ja, perquè ja cansa el seu silenci o les respostes poc convincents quan es tracta de temes capitals per a la societat valenciana, i perdre de nou l’autogovern i les institucions guanyades amb la democràcia faria que milers de valencianes i valencians s’oposen a fer eixe pas enrere”.

Cal recordar que des de Compromís s’ha proposat la supressió de les diputacions provincials, i eixa proposta ha trobat l’oposició de PP i PSOE, que continuen apostant per un model d’administració territorial propi del segle XIX, buit de contingut, que suposa una lacra per a la hisenda valenciana perquè les poques competències que resten en les diputacions han de ser assumides per l’administració valenciana. La proposta de Compromís estava quantificada econòmicament i suposava una millora per a les arques valencianes que, en paraules de Morera, “serviria també per a destinar fons a la creació d’ocupació entre els joves valencians i altres sectors de la societat més desfavorits que volen i necessiten treballar i eixes condicions de creació d’ocupació i millorar el benestar de les valencianes i els valencians seria possible destinant els diners que balafien tots els anys les tres diputacions provincials”.