Compromís proposa la creació d’un “Xec Democràtic” per a què cada ciutadà decidisca a quin partit vol finançar

Publicat el en Llibertat i Igualtat

La coalició Compromís ha proposat una reforma integral de l’actual sistema de finançament de partits amb la finalitat d’aconseguir una regeneració real de la política i una democràcia més avançada.

Esta proposta de Compromís d’un nou sistema de finançament de les formacions polítiquesha sigut recollida en una Proposició No de Llei que serà defensada el pròxim dimecres en el Ple de les Corts Valencianes pel diputat Fran Ferri.

Amb aquesta iniciativa la coalició proposa que siguen els ciutadans els qui decidisquen cap a quina opció política han d’anar els diners públics que es destinen a garantir el funcionament dels partits polítics. Segons el darrer informe del Tribunal de Comptes, les diferents administracions aporten 299,5 milions d’euros anuals a les formacions polítiques, que en l’actualitat es reparteixen segons la representació que tenen en els parlaments.

El nou sistema de finançament que planteja Compromís contempla que els diners per als partits provinents dels fons públics siguen repartits de forma igualitària per tots els ciutadans que composen el cens electoral a través d’un “Xec Democràtic” que podran utilitzar per a assignar-lo a una o diverses opcions polítiques, o fins i tot, no assignar-lo a cap. Dins del repartiment entrarien totes les opcions polítiques inscrites en el Registre de Partits, incloent aquelles que no compten amb representació parlamentària i que estan sent excloses en el sistema actual.

La proposta de la coalició també contempla una reducció de les aportacions públiques introduint mesures d’estalvi (com ara l’enviament de paperetes conjunt entre totes les forces polítiques), la prohibició de la condonació de crèdits als partits polítics per part de les entitats financeres, així com l’establiment d’un règim de total transparència en les donacions privades.

Segons Ferri, “des de Compromís creiem que l’actual sistema de finançament de partits està definit per l’opacitat, els escàndols de corrupció, i pel blindatge del bipartidisme. Per això proposem un nou sistema, construït des de zero, on la decisió de finançar unes o altres opcions estiga en mans de la ciutadania. No pot ser que els partits tinguen garantit un finançament facen el facen i sense que els electors puguen retirar-los la seua confiança abans de les següents eleccions si no els agrada alguna política del partit que van votar”.

“Per això el nou sistema que proposem està basat en els valors d’una regeneració democràtica real per a la qual s’ha d’instaurar un finançament de partits absolutament democratitzat, amb una reducció de despeses innecessàries i amb la màxima transparència” ha conclòs el diputat de Compromís.

• Joan

De normal em pareix que feu bone propostes però en aquest cas pense que vos equivoqueu. Crec que aquesta proposta va una mica en la línea de l’antipolítica. Aquesta mesura por portar a campanyes de desprestigi i demagogia cap a formación polítiques determinades que, sense un pes mediàtic, o sense veu a la matjoría de mitgans de comunicació no pordran defensar-se. Crec que afectaría als partits més xicotets. Amb aquesta propsta es podríen vore campanyes de boicot a algunes formacións, o crides a la no-finaciació de cap partit. Crec que debem evitar que la política solament la facen els rics i per aixó crec que es deuría garantir una financiació mínima a tots els partits i tal vegada un “sostre de finaciació pública” però la representació parlamentaria no em pareix un mal criteri per repartir el finançament. Sí que estic d’acord en la prohibició de la condonació del deute pels bancs. Tampoc estic d’acord en la “total trasparència” de les donacións privades, crec que molts contribhuyents podrñien ser identificats i ser perseguits o excluhits de determinats actes u organitzazcións com a mesura de pressió. En canvi, jo preferiría que eixes persones estigueren identificades però que aquestes dades sols se donaren als organs reguladors pertinents i a la justicia en cas que les demanaren y que aquestes dades es donaren sense excepció i amb sancions dures en cas d’impedir-ho en sanción económiques, d’inhabilitació, o penals per als responsables. Estic molt en desacord en aquesta proposta i espere que no arribe a aprovar-se en un futur (ja sabem que el PP veta per norma quasitotes les vostres propostes). Crec que deuriem caminar cap a un finançament estable, amb minims i màxims en les aportacións públiques i que garantixca la igualtat sí, però sense perill de sobfir boicots o persecucións.

• Hola Joan,

Abans que res, gràcies per participar i fer-nos arribar les teues crítiques constructives a la proposta.
      Entenem, però, que els efectes que preveus no es donaran. Un dels objectius de la proposta és precisament evitar que un partit o dos partits puguen decidir llevar el finançament públic a les opcions minoritàries. Com a exemple, a Les Corts Valencianes, s'han reduït les subvencions a Compromís en un 30% mentres que a PP i PSOE només un 5-6%. En canvi, amb el sistema que proposem la última paraula la tindria la ciutadania.

El problema del repartiment en base a la representació parlamentària és doble: en primer lloc s'exclou als partits no parlamentaris. Partits que sense cap tipus de finançament mai tindran l'oportunitat de ser parlamentaris a no ser que tinguen darrere suport financer privat o d'algun mitjan de comunicació. El segon problema és que els escons es reparteixen a través d'un sistema electoral desproporcional injust i que beneficia al bipartidisme.

Per tant el que volem és que el poder que actualment està en els partits majoritaris, grups empresarials, o en els mitjans de comunicació, passe a estar en mans de la ciutadania.

Gràcies per les teues aportacions!

• Miquel Villamon

Em pareix genial. Ja m'ho va paréixer quan ho va proposar Carlos Villodres al seu llibre "Valencians i Democràcia" de la Fundació Nexe.

Tres esmenes:

1) Eliminar "que en l’actualitat es reparteixen segons la representació que tenen en els parlaments" Perquè també es reparteixen per moltes més vies. La qual cosa dificulta el control d'a on van eixos diners.

2) Per això, en la frase

"que siguen els ciutadans els qui decidisquen cap a quina opció política han d’anar els diners públics que es destinen a garantir el funcionament dels partits polítics."

Cal afegir "tots" davant de diners públics. Que no quede ni un euro fora del control directe del poble.

3) Caldria afegir que "Aquest nou sistema de finançament continuarà garantint que la decisió individual de a quin partit van els teus diners sigui secreta."

• Marcos

No estic d'acord en l'actual sistema de financiació dels partits, pero aquest tampoc es el camí que debem prendre. Tots els partits politics, sempre que acosenguisquen un mínim d'avals (3% o 5% al País Valencià) han de rebre la mateixa quantitat de diners. Afavorir als que mes representació en tenen es afavorir que es queden ahi per a sempre de la mateixa manera que s'afavorirà als partits en més presencia mediatica amb aquesta nova proposta que feu. En qualsevol cas es una millora front al sistema actual que basicament junt amb altres aspectes de la llei, son els pilars que sostenen el bipartidisme.

• Moltes gràcies Marcos per les aportacions!
      En la proposta detallada i que es debatrà en el pròxim Ple de Les Corts, explicitem que els diners provinents d'aquells ciutadans i ciutadanes que no assignen el seu 'Xec' a cap opció, siguen repartits de forma igualitària entre el conjunt d'opcions polítiques.
      Salut!

• Miquel Villamon

Actualment tenim un sistema de finançament que afavoreix els votants dels grans. Compromís fa una proposta per passar a no afavorir ni als dels grans ni als dels petits. I tu vols passar a afavorir als dels petits.

Vejam el que vols dir. Tu tens dos partits: per exemple un partit que reivindica la prohibició del paradisos fiscals i un altre que reivindica que els delits de corrupció tinguen un període de prescripció més llarg.
      Cadascun dels dos rep els mateixos diners. A continuació se fusionen en un sol partit i resulta que passen a rebre la meitat que abans.

Suposant que acceptaren que uns votants/simpatitzants/militants (els dels partits petits) reben més diners que uns altres (els dels partits grans) amb la finalitat que tots els partits reveren el mateix nombre de diners, els partits es dividirien o crearien partits fantasma per acaparar més finançament.

Per exemple un petit grup de simpatitzant de Compromís podria crear un altre partit, utilitzar els diners per fer pedagogia de los propostes programàtiques de compromís tot cometent errors absurds per deixant a tots clar que com a candidats no són tan bons com els de compromís.

Cóm evitaries que això poguera passar?