La coalició Compromís ha proposat una reforma integral de l’actual sistema de finançament de partits amb la finalitat d’aconseguir una regeneració real de la política i una democràcia més avançada.

Esta proposta de Compromís d’un nou sistema de finançament de les formacions polítiquesha sigut recollida en una Proposició No de Llei que serà defensada el pròxim dimecres en el Ple de les Corts Valencianes pel diputat Fran Ferri.

Amb aquesta iniciativa la coalició proposa que siguen els ciutadans els qui decidisquen cap a quina opció política han d’anar els diners públics que es destinen a garantir el funcionament dels partits polítics. Segons el darrer informe del Tribunal de Comptes, les diferents administracions aporten 299,5 milions d’euros anuals a les formacions polítiques, que en l’actualitat es reparteixen segons la representació que tenen en els parlaments.

El nou sistema de finançament que planteja Compromís contempla que els diners per als partits provinents dels fons públics siguen repartits de forma igualitària per tots els ciutadans que composen el cens electoral a través d’un “Xec Democràtic” que podran utilitzar per a assignar-lo a una o diverses opcions polítiques, o fins i tot, no assignar-lo a cap. Dins del repartiment entrarien totes les opcions polítiques inscrites en el Registre de Partits, incloent aquelles que no compten amb representació parlamentària i que estan sent excloses en el sistema actual.

La proposta de la coalició també contempla una reducció de les aportacions públiques introduint mesures d’estalvi (com ara l’enviament de paperetes conjunt entre totes les forces polítiques), la prohibició de la condonació de crèdits als partits polítics per part de les entitats financeres, així com l’establiment d’un règim de total transparència en les donacions privades.

Segons Ferri, “des de Compromís creiem que l’actual sistema de finançament de partits està definit per l’opacitat, els escàndols de corrupció, i pel blindatge del bipartidisme. Per això proposem un nou sistema, construït des de zero, on la decisió de finançar unes o altres opcions estiga en mans de la ciutadania. No pot ser que els partits tinguen garantit un finançament facen el facen i sense que els electors puguen retirar-los la seua confiança abans de les següents eleccions si no els agrada alguna política del partit que van votar”.

“Per això el nou sistema que proposem està basat en els valors d’una regeneració democràtica real per a la qual s’ha d’instaurar un finançament de partits absolutament democratitzat, amb una reducció de despeses innecessàries i amb la màxima transparència” ha conclòs el diputat de Compromís.