Mónica Oltra: “La supressió de les convocatòries específiques per lluitar contra la infecció està posant en greu risc la salut dels valencians”.

La portaveu adjunta de Compromís, Mónica Oltra, ha denunciat hui que “les mesures que està adoptant la Conselleria de Sanitat en relació a l’atenció i tractament del VIH i la sida, estan posant en greu risc la salut dels valencians afectats per aquesta malaltia”.

L’estat espanyol és dels països europeus amb majors taxes d’afectats i afectades i la Comunitat Valenciana és de les primeres en nombre de casos diagnosticats, sent la transmissió sexual la principal causa de transmissió. Precisament a la Comunitat Valenciana està havent-hi un repunt de nous casos: en el Centre d’Informació i Prevenció de la SIDA (CIPS) de la ciutat de València s’ha comptabilitzat un augment d’un 102% des de de l’any 2.002 al 2.011.

Segons assenyala Oltra “la prevenció a nivell institucional és escassa o nul·la, malgrat que és més rendible a mitjà i llarg termini que les administracions donen suport a l’esforç en prevenir, tant incrementant les partides com abonant-les a entitats com CALCSICOVA que realitzen una tasca indispensable. En l’actualitat, ja ni tan sols es financen els preservatius per al seu repartiment gratuït. L’administració s’ha relaxat en la seua tasca de frenar l’expansió del VIH i la sida en la nostra societat”.

Des de Compromís es denuncia que el Consell va suprimir les convocatòries específiques per lluitar contra la infecció l’any 2009 i la línia de subvencions va desaparèixer dels pressupostos. En l’actualitat es desconeix amb quins criteris es trien per la Generalitat quins programes o línies d’intervenció donar suport.

Les entitats i projectes de reconegut prestigi estan acusant les retallades amb el consegüent impacte entre les poblacions més vulnerables i les persones amb VIH, a més d’avocar estes entitats al tancament. A això se suma el tractament del VIH i la sida a la presó, on del 8% al 20% (segons centres) de la població reclosa està afectada pel VIH i d’ells el 90% estan co-infectats amb el virus de l’hepatitis C i d’altres patologies.

Per a revertir esta situació el grup parlamentari Compromís ha anunciat la presentació d’una proposició no de llei en Les Corts per a instar el Consell a abonar les quantitats endeutades a les entitats que col·laboren amb l’Administració en la prevenció i lluita contra el VIH i la sida així com incrementar els recursos per a prevenció i assistència en la lluita contra el VIH, la sida, les Hepatitis i altres ITS.

De la mateixa manera Compromís reclama al Consell reprendre la Convocatòria Publica de Subvencions per a les entitats que treballen en la prevenció i lluita contra el VIH i la sida i s’abandone la pràctica de contractes directes per tal de garantir l’objectivitat i transparència del procés. Així mateix es reclama al Consell a que inste el govern central a aprovar un pla global de millora en l’atenció mèdica de la VIH i la sida en els centres penitenciaris.