El diputat de Compromís-Equo ha manifestat la seua por que l’Estatut obstaculitze encara més la participació de partits minoritaris a les Corts Autonòmiques.

El Diputat de Compromís al Congrés, Joan Baldoví, ha ofert una roda de premsa a Toledo al costat de Pedro Manuel Soriano (PCAS) i Antonio López (UCIN), per realitzar un repàs del tràmit seguit al Congrés per la reforma de l’Estatut d’Autonomia de Castella-la Manxa.

Baldoví, que ha tramitat i defensat les esmenes elaborades al text pels sis partits minoritaris de Castella-la Manxa (Partido Castellano (PCAS), Unión de Ciudadanos Independientes (UCIN), EQUO, Unidad Castellana (UdCa), Unidad Regional Independiente (URI) i Por Un Mundo Más Justo (M+J), ha posat l’accent en la postura tancada i autoritària del PP en aquest tràmit. De fet, ja en la primera reunió de la ponència el portaveu del PP, Agustín Conde, va deixar clar abans de començar a analitzar i debatre el text que “no admetrien ni una sola esmena”, la qual cosa demostra la prepotència i la falta d’arguments del PP.

Baldoví també ha emfatitzat el fet que durant el tràmit al Congrés del text s’ha produït un enfrontament continu entre PP i PSOE, que, mancant arguments i idees, s’ha limitat al conegut “i tu més” per part d’ambdós, tirant-se contínuament en cara les reformes de la Llei Electoral de Castella-la Manxa que ambdós han elaborat en aquests anys.

Finalment, i després de tornar-se a posar a la disposició dels partits que ho necessiten al Congrés, Baldoví ha lamentat que la reforma de l’Estatut no ha millorat en gens el text original, servint únicament per blindar el bipartidisme, limitar la democràcia i tractar d’afermar una victòria electoral del PP cada dia més difícil amb per camins autènticament democràtiques.

A més, ha volgut ressaltar el fet que el PP ha eliminat la possibilitat que aquest Estatut se sotmeta al tràmit previ d’inconstitucionalitat i que el text es va aprovar només amb els vots del PP, sense el suport de cap altre partit ni en les intervencions ni en la votació.

A preguntes dels mitjans, Joan Baldoví ha manifestat el seu temor al fet que, durant el tràmit en el Senat del text, es puga “no només no millorar, sinó que n’isca encara pitjor del que va entrar”, en al·lusió a la possibilitat que el PP hi introduïsca noves mesures en el Senat que obstaculitzen encara més l’accés dels partits més menuts a les Corts autonòmiques.