• “Mentre els fons per a campanyes de sensibilització s’estan retallant dràsticament, el cost que ha d’assumir l’administració pel tractament de les persones infectades augmenta”.

El portaveu adjunt de Compromís, Fran Ferri, ha criticat hui les contínues retallades aplicades pel Consell en matèria d’informació i prevenció del VIH/SIDA.

El diputat de Compromís registrà una bateria de preguntes parlamentàries en Les Corts per conéixer quina havia sigut la despesa de la Generalitat en els anys 2012 i 2013 en campanyes de sensibilització i prevenció de la infecció del VIH i quina havia sigut la despesa també en eixos anys en el finançament del tractament a persones amb VIH.

De les dades aportades per la Conselleria de Sanitat es desprén que mentre els fons per a campanyes de prevenció s’estan retallant dràsticament, el cost que ha d’assumir l’administració pel tractament de les persones infectades augmenta.

Així el cost farmacèutic dels tractaments antiretrovirals en 2012 en el País Valencià fou de 79,6 milions d’euros, en 2013 esta xifra augmentà fins els 81,7 milions d’euros.

Per contra la inversió en el material divulgatiu que distribueixen els tres Centres d’Informació i Prevenció de la Sida (CIPS) que hi ha al nostre territori passà dels 35.227 euros de 2012 als 18.374 euros de 2013. De la mateixa manera també es van reduir les ajudes a entitats que col·laboren en programes de sensibilització, dels 457.987 euros de 2012, als 439.680 de 2013. Finalment, es van destinar 401.117 euros en 2012 per a cases i pisos d’acollida d’ONGs que atenen a persones infectades, reduïnt-se esta xifra fins els 373.339 euros en 2013.

Per a Ferri “estes dades evidencien que, a part del grandíssim cost humà i social que acaba comportant retallar en les campanyes de sensibilització i prevenció necessàries, esta reducció de recursos econòmics destinats a combatre l’origen de la problemàtica de la SIDA esdevé en realitat un cost econòmic superior per a les arques públiques, amb l’augment d’infeccions i el conseqüent augment dels tractaments mèdics”.

En compte de retallar s’ha de fer un esforç addicional en investigació, en subvenció de programes d’entitats socials i en campanyes institucionals per a promoure una salut sexual plena i segura”.

Ferri denuncia l’efecte negatiu que les retallades en prevenció estan provocant i apunta que per contra cal impulsar i intensificar el compromís social en esta matèria, “sobre tot d l’administració però també per part d’entitats i de la ciutadania, sumant esforços en la prevenció de la transmissió del VIH/Sida i altres infeccions de transmissió sexual, així com en la defensa de la salut, els drets i la dignitat de les persones que conviuen amb esta malaltia”.