La Coalició Compromís ha participat este cap de setmana en la Conferència Europea de Suport i Solidaritat amb el Poble Sahrauí (EUCOCO) a Madrid i en la manifestació que el diumenge recorregué els carrers de la capital de l’estat per reclamar la descolonització i independència del Sàhara.

L’EUCOCO, que cada any se celebra en una ciutat europea distinta, és la cita anual més important del Moviment de Solidaritat Europeu amb el Poble Sahrauí. La representat de Compromís en l’EUCOCO, Loles Ripoll, dirigí unes paraules als assistents a la conferència per mostrar el suport de la coalició al poble Sahrauí.

Ripoll reconegué el gran treball del Front Polisari, “de les dones i homes activistes, en qualsevol lloc cada dia. Sobretot, un reconeixement per a les dones. Gràcies per ser-hi i per la vostra tasca. I especialment a tu, Aminetu (Aminetu Haidar), des del cor, gràcies pel teu compromís i per la teva lluita”.

Per a la representant de Compromís “una vegada més la celebració de l’EUCOCO torna a recordar que tenim un deute pendent amb el poble sahrauí: fer possible que els governs reconeguin la República Àrab Sahrauí Democràtica (RASD) i lluitar per la resolució pacífica d’un conflicte que dura dècades, i que viola sistemàticament els drets humans de dones, homes i nens. Conflicte al qual alguns governs i mitjans de comunicació silencien, fent-lo invisible per a la societat”.

“Són ja quasi quaranta anys celebrant l’EUCOCO, en què el moviment de solidaritat amb el poble sahrauí ha anat creixent i consolidant-se. Però tot i així, no és suficient. La defensa d’un Sàhara lliure i acabar amb la violència contra els drets del poble sahrauí és una tasca que ha d’estar inclosa en l’agenda política. I Compromís, formació a la qual represente, ja ho ha fet. Els nostres diputats, tant al congrés espanyol com a l’Europarlament, fins i tot en les Corts Valencianes, treballen per donar veu al poble sahrauí, atenent les seues peticions, reunint-se amb delegacions i entitats. Tenim un compromís amb el poble sahrauí per defensar les seves reivindicacions i drets com a poble. La defensa d’un Sàhara lliure és una causa global en suport de la democràcia i els drets humans”.

“Per això –continuà Ripoll-, en el vostre camí, que és el nostre, continuem estant per defensar la llibertat dels presos polítics; denunciem les desaparicions, tortures i assassinats al Sàhara Occidental. Per l’autodeterminació del poble sahrauí, continuem en la lluita. Però, insistisc, tots hem de creure’ns-ho i treballar per aconseguir-ho. Ahir i hui en les sessions de l’EUCOCO, demà a la manifestació, dilluns des de València … I així cada un dels i les que estem aquí, en el nostre dia a dia. Vull, volem un Sàhara lliure. Pels que hi viuen, pels que estem ací, perquè hi haja un futur d’esperança i pau. Perquè per fi puguen ser un poble amb tots els drets i obligacions. Estem a prop. Siguem audaços, treballem per la qual cosa és just! Sàhara lliure!”.

Diumenge en la manifestació de suport al poble sahrauí a Madrid Compromís també estigué present amb el seu diputat al Congrés Joan Baldoví, la representant en l’EUCOCO Loles Ripoll i el company de Crevillent Ignasi Candela.