Primavera Europea ha coorganitzat en el Parlament Europeu una taula redona destinada a avaluar l’impacte dels bons de projecte (project bonds) i, en concret, el cas del Projecte Castor. Durant l’esdeveniment, en el qual han participat diferents forces polítiques, diverses associacions i un representant de la Comissió Europea, l’eurodiputat Jordi Sebastià ha denunciat la falta de transparència i de mecanismes de control en el finançament d’aquests projectes.

En el debat s’ha analitzat el mecanisme de funcionament dels bons de projecte i s’ha instat a la Comissió Europea a avaluar els impactes socials i ambientals que han tingut els projectes que han comptat amb aquest mecanisme de finançament. L’anàlisi de Castor posa en qüestió si realment són eixes les infraestructures que la població necessita, que s’estiguen realment perseguint els objectius sobre reducció d’emissions i descarbonitzación de l’economia, o que es confie en les megainfraestructures com a motor de creixement.

En aquest sentit, Jordi Sebastià ha sigut especialment crític amb la gestió del govern espanyol: “som escèptics amb el mecanisme dels bons europeus de projecte, però, estem especialment en desacord amb la gestió que han fet d’ells tant el govern espanyol com el govern valencià. La deriva del risc privat al sector públic no és una clàusula implícita en ells sinó unes condicions que va negociar l’Estat Espanyol. A Primavera Europea considerem inadmissible que el sector públic haja d’assumir els costos privats”.

A més, l’eurodiputat ha recordat que “amb un replantejament del deute a través de moratòries, les institucions estarien en disposició de realitzar inversions sense necessitat d’aquest tipus de mecanismes” i ha aprofitat l’ocasió per a recordar les paraules de Jean-Claude Juncker: “diners públics per a benestar i no per a pagar el deute”.

En l’esdeveniment, que portava com a títol “Els bons de projecte europeu: impacte en el sector públic i visió per al futur”, han participat diferents organitzacions, entre elles, l’Associació de Veïns de Vinaròs, la Plataforma en Defensa de les Terres de Sènia, Counter Balanç, la Plataforma per un Nou Model Energètic i Observatori del Deute de la Globalització.

Demà, Jordi Sebastià i Florent Marcellesi, portaveu d’EQUO a Brussel·les, es reuniran amb la Plataforma en Defensa de les Terres del Sènia per a seguir tractant el tema del projecte Castor.