Isaura Navarro: “Amb aquesta llei posarem punt final a una etapa en la qual allò sufragat amb diners públics era venut com un acte personal o de partit”

El grup parlamentari Compromís ha presentat una proposició de llei en Les Corts sobre publicitat institucional amb la qual pretén evitar l’ús partidista d’aquest tipus de publicitat sufragada amb diners públics. Es tracta d’una iniciativa que ja va ser presentada al final de la passada legislatura però que va decaure abans que poguera ser debatuda.

Segons ha assenyalat la diputada de Compromís, Isaura Navarro, “hem pogut comprovar com fins ara la publicitat institucional promoguda pels poders públics ha sigut utilitzada en reiterades ocasions com a instrument propagandístic dels partits polítics en el poder”.

La publicitat institucional ha de ser un instrument de difusió d’informació rellevant per a la ciutadania, per a donar a conèixer dels seus drets, prevenir riscos o protegir la seua salut i no una via de propaganda partidista a costa dels diners de tots.

“Per tant, des de Compromís, considerem necessari abordar una reforma de la llei autonòmica que regula la publicitat institucional, actualitzant-la a la realitat actual del nostre territori i donant solució als buits legislatius existents”.

Amb l’aplicació de la llei que ha presentat Compromís s’eliminarien despeses en publicitat que res aporten a la ciutadania i suposen un elevat cost econòmic, com “la creació, difusió o millora de la notorietat i imatge de les institucions governamentals i de les administracions públiques”, pràctiques que quedarien vetades amb la finalitat de que cap partit puga instrumentalitzar per als seus interessos aquesta eina de difusió sufragada amb diners públics.

Igualment queda vetada la possibilitat d’aprofitar els instruments públics per a fer propaganda del càrrec o institució, com són els “saluda” o l’aparició de càrrecs públics en la propaganda institucional.

Amb el mateix objectiu es prohibeix qualsevol campanya o acte institucional que es duga a terme no solament durant el període oficial de campanya electoral, sinó des del moment en què es fa pública la data de la convocatòria electoral.

Aquesta llei prohibeix actes d’inauguració o posades de primeres pedres que suposen un ús partidista de promoció personal o de partit a costa de les infraestructures o serveis que per definició són col·lectius per estar sufragats amb diners públics. Així es pretén evitar la projecció d’infraestructures o serveis en funció de la rendibilitat electoral i centrar les decisions sobre noves infraestructures o serveis en la seua utilitat pública, a més de suposar un important estalvi dins dels paràmetres de bon govern.

La proposició de llei inclou un règim sancionador, inspeccions i la creació d’un Consell de Control de la Publicitat Institucional, amb un membre proposat per cada grup parlamentari, dos designats pel Col·legi de Publicistes i Relacions Públiques de la Comunitat i quatre ciutadans triats entre els proposats per associacions de consumidors, per universitats públiques de comunicació i entre ciutadans que complisquen determinats requisits.

Aquesta iniciativa de Compromís planteja també que es determinen els mitjans de difusió d’aquestes campanyes amb proporcionalitat a les audiències o lectors, sobre la base de criteris independents i objectius com l’Estudi General de Mitjans (EGM).

“Si aconseguim la seua aprovació en el parlament valencià amb aquesta llei posarem punt final a una etapa en la qual allò sufragat amb diners públics era venut com un acte personal o de partit. S’acaba amb els actes de col·locació de primeres pedres i inauguracions de lluïment personal que res aporten a la ciutadania i solament pretenen buscar la foto”, ha conclòs Navarro.