La vicepresidenta del Consell i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha presidit este matí la Comissió Mixta d’Atenció i Acollida a persones refugiades i desplaçades, constituïda hui i integrada per diferents àrees del Consell, així com la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, les tres diputacions, la Universitat de València i les entitats ACNUR, ACCEM, CEPAIM, Creu Roja, CEAR i Càritas.

En declaracions posteriors als mitjans de comunicació Oltra ha manifestat que el Govern espanyol té l’obligació legal i moral de traure a les persones refugiades de Grècia i acollir-les, per una qüestió d’humanitat i legalitat internacional. La vicepresidenta ha lamentat la falta de voluntat del Govern d’Espanya per acollir les persones que fugen de la guerra, i ha advertit que “s’acosta l’hivern, especialment dur a les illes gregues, i tenim l’obligació legal i moral de treure a les persones refugiades d’allà i acollir-les a la UE, per una qüestió d’humanitat i de legalitat internacional”.

Oltra ha recordat així mateix que l’administració valenciana ha ofert solucions i recursos per col·laborar amb el Govern central, i té preparada la xarxa d’albergs, municipis acollidors, persones que han ofert els seus habitatges particulars i entitats bancàries que han manifestat també la seua col·laboració. En eixe sentit la Vicepresidenta ha anunciat que Cajamar ha cedit a la Generalitat tres pisos per a l’allotjament de persones refugiades o migrants, per un període de cinc anys, que “demostra la implicació que la societat valenciana, i en aquest cas una entitat bancària, tenen amb l’acollida de persones que estan en una situació de vulnerabilitat o d’un desplaçament forçós “.

“La Comunitat Valenciana està preparada, la Generalitat també ho està, igual que les entitats solidàries, i només falta que el Govern d’Espanya diga si, però s’obstina en dir que no. L’argument que hi ha problemes “burocràtics i que els refugiats no estan identificats és una excusa, ja que hem verificat que les identificacions s’estan realitzant amb normalitat”.

Oltra considera així mateix que els últims atemptats terroristes a París podrien ser una altra excusa, però ha recordat que la guerra va esclatar fa cinc anys a Síria i les persones fugen d’un terror que a ells també els aterroritza.

Segons ha assenyalat la vicepresidenta, “en realitat el que no hi ha és voluntat política de treure a les persones refugiades del lloc en què es troben. La Generalitat té preparat un conveni amb els seus homòlegs a Grècia, l’administració descentralitzada de l’Egeu, per poder traslladar en un primer moment a 1.100 persones de les illes de Cos i Lesbos, només falta que el Govern espanyol diga que sí”.