Compromís al Senat preguntarà al Govern per les accions realitzades per evitar que anualment de desaprofiten 7,7 milions de tones d’aliments (segons Eurostat) en l’actual conjuntura de crisi i pobresa a moltes famílies i les polítiques a realitzar per premiar els que realitzen donacions a bancs d’aliments.

Segons un informe del Ministeri d’Agricultura de 2013 (basat en l’enquesta del Baròmetre de Confiança), el comerç majorista d’aliments retira el 7,1% de tots els productes que arriben als seus lineals, la indústria transformadora el 7,7% i els agricultors i ramaders un 8,1%.

El valor de l’alimentació no venuda a Espanya superaria els 800 milions d’euros segons les patronals. Segons Eurostat, Espanya és el setè país més malgastador de la UE, amb 7,7 milions de tones. Les llars suposen el 42% del rebuig, el 39% li correspon a la indústria manufacturera, el 14% als serveis alimentaris i a la venda el 5%.

“A vegades parlem d’una llauna deformada, un pack al que li falta un iogurt, el plàstic trencat, mal etiquetatge, estètica o defectes d’envasat, cosa que ens alarma si pensem en l’elevat nombre de persones que busquen menjar pels contenidors, no poden comprar aliments per falta d’ingressos o es veuen obligats a demanar, utilitzar menjadors socials i bancs d’aliments.

Per això demanem al Govern que actue amb campanyes de conscienciació de compra responsable cap als consumidors i resta de cadena i que premie amb majors desgravacions en l’impost de societats als negocis amb més sensibilitat social en un moment de necessitat real. També amb aquells que realitzen campanyes d’aprofitament d’aliments perfectament consumibles“, assenyala Compromís a la seua pregunta al Govern.

També s’ha d’aprofitar el peix o carn que queda per vendre a les 21 hores al tancar les botigues i posar facilitats perquè les entitats socials que puguen beneficiar-se de les donacions puguen fer-ho amb totes les garanties sanitàries.