La vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusiva, Mónica Oltra, ha assegurat en l’acte Per un Finançament Just celebrat al Círculo de Bellas Artes de Madrid que la “discriminació històrica” en matèria de finançament “impacta en la vida quotidiana” de les persones, especialment dels que més necessiten la protecció dels poders públics”. “Hi ha més de cinc milions de ciutadans espanyols que pateixen una discriminació inconstitucional: els valencians”, ha asseverat.

En aquest sentit, “lluny de la imatge del ‘Levante Feliz’ a bord de ferraris i cotxes de luxe, batega una població castigada que pateix les conseqüències d’una injustícia que cal reparar”, ha afirmat Mònica Oltra. “Hi ha un consens absolut de totes les forces polítiques, sindicals, del món acadèmic i empresarial, entitats del tercer sector, entre d’altres” en aquesta reivindicació.

Oltra ha apuntat que, amb un finançament constitucionalment just, es podria augmentar un 70% l’import de la renda garantida de ciutadania, construir 12 centres d’atenció a persones amb trastorn mental greu que atendrien 500 persones, o incorporar 80 centres de recuperació integral per a dones víctimes de la violència masclista en els que es podrien atendre unes 1.600 dones.

Del que es tracta és de “reclamar un canvi definitiu en el model de finançament autonòmic amb criteris d’equitat i justícia social que acabe amb el maltractament i compense la discriminació històrica envers els valencians i les valencianes”, ha conclòs.

L’acte ha estat introduït pel president de les Corts, Enric Morera, qui ha destacat que “sense autonomia financera, no hi ha autonomia política” i ha reclamat “polítiques d’Estat, consens i acord” davant d’una reivindicació “justa” i “solidària”.