La diputada de Compromís a les Corts Valencianes, Marian Campello, ha presentat una proposta per tal d’incloure al Reglament de Fundacions de la Comunitat Valenciana la impossibilitat d’exaltar o fer menció en la seua denominació del nom de dictadors, persones o organitzacions que hagen comés crims contra la humanitat, tal i com es regula a la Llei de Memòria Històrica.

Segons Campello, “costa entendre com, amb aquest marc de protecció legislativa on les exaltacions ‘personals o col·lectives’ de la Guerra Civil i de la dictadura no tenen cabuda, ens trobem amb fundacions legalment constituïdes com ara la Fundación Blas Piñar (fundada al 2014), la Fundació José Antonio Primo de Rivera (fundada a l’any 1996), la Fundació Ramiro Ledesma Ramos (fundada al 1999) o la Fundació Francisco Franco (fundada al 1976)”.

“En el cas de la Fundació Francisco Franco consten a més diferents subvencions per part del Ministeri de Cultura com 2.880.000 de pessetes a l’any 2000 per a l’adquisició d’equips informàtics; 3.955.200 de pessetes també a l’any 2000 per a la contractació de personal i serveis externs; 18.000€ al 2002 per a equipament informàtic, així com 4.500€ al 2003 de nou per a equipament informàtic, entre d’altres subvencions. En aquest sentit, també exigim que s’enceten les investigacions adients, i sol·licitar informe al Protectorat de Fundacions del Ministeri competent, sobre les activitats presumptament il·lícites dutes a terme per la Fundació Francisco Franco”.

“A més a més, cal recordar que, segons la llei de règim fiscal de les entitats sense finalitat de lucre i els incentius fiscals al mecenatge, aplicables a aquesta fundació, es permeten deducció a l’IRPF per donacions. Potser seria difícil imaginar una Alemanya que bonificara en l’IRPF les aportacions a una Fundació Adolf Hitler, o una Itàlia que les bonificara a una Fundació Benito Mussolini però, de moment a Espanya, açò és possible”.

“Des de Compromís considerem que és un fet impensable que a un Estat democràtic es permeta l’existència de Fundacions que, fins i tot amb ajudes públiques, fan apologia de la dictadura de forma activa, oferint serveis contra-llei o exaltant el nom, figura i vida de personatges de la nostra història culpables d’alguns dels episodis més foscos i sanguinaris dels últims temps”.

“Per això és necessari promoure la modificació de l’article 5 sobre denominacions de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de Fundacions, per incloure l’impossibilitat d’exaltar o fer menció del nom de dictadors, persones o organitzacions que hagen comés crims contra la humanitat en la denominació de les fundacions d’àmbit estatal, tal i com es regula a la Llei 52/2007 del 26 de desembre de Memòria Històrica”, ha conclòs la diputada Marian Campello.