L’alcalde de València, Joan Ribó, i el conseller d’Hisenda, Vicent Soler, han inaugurat esta vesprada les Jornades Municipalistes per un Finançament Local Just que se celebren en el Palau de Congressos amb la presència i participació de representants de totes les grans poblacions espanyoles. Abans de començar la sessió inaugural, Ribó ha assenyalat que el finançament dels governs locals és una assignatura pendent de la nostra democràcia, mentre que l’alcaldessa de Madrid, Manuela Carmena, ha afirmat que ha arribat el moment de millorar-la.

“Vull començar estes jornades ressaltant la idea que les ciutats a Espanya i al món som cada vegada més importants, perquè a les ciutats viu la majoria de la gent i estan la majoria dels servicis i a les ciutats la governabilitat i la governança són cada vegada més importants”, ha afirmat Joan Ribó, qui ha afegit que “això es manifesta en moltíssims aspectes, des de l’ajuda als refugiats, fins a les qüestions relacionades amb el canvi climàtic o amb l'alimentació. Les ciutats som importants i necessitem tenir un finançament adequat, que és l’objectiu fonamental d’estes jornades”.

Ribó ha recordat que els municipis espanyols tenen en la realitat un finançament molt per baix del que la Constitució els assigna, “i volem recordar que esta sempre ha sigut una assignatura pendent de la nostra democràcia”. Ha recordat que en estes Jornades Municipalistes participen partits de tot l’espectre polític, des de Bildu fins al Partit Popular, passant per totes les formacions de tipus nacionalista, “que estan ací per reflexionar sobre les necessitats econòmiques del municipalisme i respecte a la necessitat de canviar del model de finançament i els problemes concrets que tenim respecte a algunes lleis imposades pel Partit Popular en la passada legislatura, com la regla de despesa i altres cotilles de tipus econòmic i volem dir-li al govern que els ajuntaments no tenim dèficit, que tenim un nivell d’endeutament molt baix i hem de tenir autonomia per poder gestionar els nostres recursos amb l’objectiu de donar servici a la nostra ciutadania”.

HA ARRIBAT EL MOMENT DE MILLORAR EL FINANÇAMENT

L’alcaldessa de Madrid ha dit “estar encantada d'estar a València, i a més amb una gran amic com Joan Ribó, per treballar per un tema molt important que és com millorar el finançament dels ajuntaments. Cal millorar els conceptes de finançament i sobretot el que cal fer és no empitjorar-la”. Segons Carmena, “el problema és que ara mateix estem vivint una situació d’empitjorament realment sorprenent, perquè es va promulgar una llei en un moment determinat per garantir l’estabilitat pressupostària, l’estabilitat financera, però en este moment s’està produint una actitud contrària al que pretenia la llei, que es va fer per evitar que contraguérem un endeutament i una morositat importants i ens trobem que en este moment els ajuntaments no solament no ens estem endeutant sinó que tenim superàvit i, el que és més important, estem pagant les nostres factures –en el cas de Madrid- a deu dies”.

El problema, segons l’alcaldessa de Madrid, és que “quan els ajuntaments tenim un excedent, un superàvit, no ho podem emprar d’una manera econòmicament rendible i, per tant, no és un problema exclusivament de les ciutats sinó de l’economia de l’Estat, perquè això impossibilita que hi haja majors possibilitats de treball, una nova manera de combatre la desocupació. No obstant això se’ns està obligant al fet que este superàvit no ho puguem emprar en benefici de les ciutats i del país. Per això estem ací, per vore com ho podem millorar i per dir que ha arribat el moment de millorar el finançament de les administracions locals”.

“Estic absolutament convençut que, quan culminen amb la Declaració de València, tindrem la ferma convicció d'haver protagonitzat un moviment de canvi que va més enllà més enllà de l’adscripció als partits polítics de quants en aquest fòrum representem als Ajuntaments. El nostre desig compartit és el d’establir un punt d’inflexió per a acabar amb un model de finançament local completament esgotat i injust, i poder comptar amb els recursos necessaris per a oferir a la ciutadania uns serveis públics de qualitat”, ha afirmat l’alcalde Joan Ribó en l’arrencada d’un fòrum de debat i reivindicació que per al Govern de la Nau, com a organitzador, “és una gran responsabilitat però també un immens repte”.

L’alcalde de València ha ressaltat la necessitat de revisar l’actual situació de precarietat de l’administració més pròxima a la ciutadania, “la que abans ha de prevenir, atendre i socórrer i vetlar per la cohesió social. Per açò anem a instar al govern de l’Estat al fet que se'ns prenga de debò d’una vegada per sempre i promoga una regulació de la Llei d’Hisendes Locals i ens garantisca als municipis el finançament just que sense més retards necessitem. Sense més retards

Ha puntualitzat Ribó que “Aquesta no és una cita plantejada des del victimisme o la rebequeria, sinó des de la convicció que la justícia democràtica, la bona gobernanza, passa per dotar als ajuntaments del finançament necessari que acabe amb la insuficiència i la precarietat. Que evite els sobreesforços per servir a la ciutadania com la ciutadania mereix, començant pels quals es troben en una situació de major vulnerabilitat. Que ens permeta, en definitiva, oferir uns servicis de qualitat als nostres veïns i veïnes”

DIGNITAT I AUTOSUFICIÈNCIA

L’alcalde ha qualificat aquestes Jornades Municipalistes per un Finançament Just com “un fòrum de propostes de reforma i de canvi del marc legal perquè el vigent no es adequa a les necessitats actuals. Els ajuntaments volem dignitat i autosuficiència en la nostra gestió, no amagar el cap quan ens demanen que donem la cara, no sentir-nos administracions mendicants que mai reben tot l’en justícia necessiten, quan una altra realitat és possible, quan hi ha vies per a revertir aqueixa situació, anacronismes que han de ser superats, exempcions que no se sostenen, transferències que han de produir-se i cotilles, com el Pla d’Ajust i les normes de despesa, que han d’eliminar-se després que el món local haja donat mostres de maduresa i haja sigut més que capaç de complir les normes que se li exigien”

En un to de reivindicació d’un finançament “just i suficient”, l’;alcalde Joan Ribó ha expressat la seua convicció que la “Declaració de València per a un finançament local just” marcarà un punt d’inflexió per al municipalisme,” un abans i un després per als ajuntaments espanyols que presten serveis públics des de la proximitat i emparats pel principi constitucional d’autonomia i volen fer-ho amb suficiència financera i cada vegada millor”.

Ribó ha expressat la necessitat que el municipalisme parle clar i expresse “amb contundència i des de la vocació de servei a la societat”, la petició al govern central que “canvie el seu rol amb el món local per a aconseguir un finançament més just amb les corporacions locals, però sobretot més justa amb la ciutadania. “Estem ací perquè s’escolte la nostra veu i s’atenguen nostres justes reivindicacions des de la diversitat ideològica i territorial, perquè hi ha problemes comuns i essencials que tenen el rostre de les nostres ciutadanes i ciutadans i estan més enllà de qualsevol adscripció o bandera”.

L’alcalde de València ha insistit en eixa necessitat d’un canvi en el marc legal que permeta als governs locals disposar dels recursos suficients “per a conjurar la frustració de mancar de mitjans i no poder arribar a donar la resposta més adequada i urgent a les necessitats més essencials”, i ha demanat que “els interessos dels ciutadans es defensen amb fermesa a través de la nostra veu, que demana revertir les manques dels governs locals des del debat serè, el diàleg i el consens, per a reclamar una àmplia reforma del sistema de finançament local que no pot demorar- se més i que ha d'abordar-se en el marc d'una reforma global del finançament del sector públic”