Destacats representants de Compromís en les diverses institucions han presentat hui a Alacant la campanya #TracteJust, que la coalició ha posat en marxa a tot el País Valencià perquè la societat civil prenga consciència de la doble discriminació que pateixen els valencians i valencianes per part del govern central del PP i al mateix temps es puga implicar en aquesta reivindicació.

A l’acte han assistit la coportaveu de Compromís, Àgueda Micó; la de Corts, Mireia Mollà; i els portaveus de la coalició al Congrés i la Diputació, Joan Baldoví i Gerard Fullana, i a l’Ajuntament d’Alacant, Natxo Bellido.

La campanya està dissenyada perquè els càrrecs locals puguen fer arribar a la gent en anglès, valencià i castellà la situació que pateix la Comunitat Valenciana. La coportaveu de Compromís, Àgueda Micó, ha remarcat que aquesta s’allargarà durant els pròxims dos anys: “El posicionament del PP en contra d’un finançament just és una broma de mal gust. El ministeri d’Hisenda ha reconegut que som el territori pitjor finançat i encara el ministre Montoro ens diu que si plorem… Doncs bé, ací diem ‘qui no plora no mama’. No pararem fins a fer-nos visibles, és una qüestió d’urgència”.

“Necessitem de la unitat de tots i totes i hem de demostrar-la. No pot quedar-se únicament en un pla polític, no podem deixar que situacions com la crisi econòmica o a altres parts de l’Estat eclipsen la situació valenciana. Tenim més arguments que altres territoris. Patim com ningú la perversió del Fons de Liquiditat Autonòmic, que es paga tard de forma que no arriba als serveis bàsics quan ha de fer-lo”, ha incidit Mireia Mollà.

Joan  Baldoví ha recordat també que, a banda de ser Compromís l’única força que no ha de respondre a cap partit amb seu a Madrid, la coalició ha sigut al Congrés la que més propostes en clau valenciana ha presentat durant la negociació dels pressupostos: dos centenars d’iniciatives que sumen més de 1.000 milions d’euros front a les quatre que va presentar C’s (3 rebutjades i una no aprovada) i les zero del PP. “Hem apel·lat al diàleg dels diputats valencians: els de C’s no van aparèixer i els populars ens van dir de no convidar-los més. Aquesta campanya si no la fem nosaltres, no la farà ningú”, ha manifestat el portaveu al Congrés.

Dintre d’aquest context, ha continuat el portaveu a la Diptuació d’Alacant, Gerard FUllana, ha recalcat que sense unitat “Alacant té una situació complicada. Tenim una institució provincial que no vol sentir parlar de cap reivindicació. Menys finançament vol dir pitjors infraestructures. I pose un exemple del que dic: Jo visc a Xaló, a 80 quilometres de la ciutat d’Alacant. Si haguera volgut vindre en autobús hauria d’haver agafat tres busos i amb 24 hores d’antelació per estar en hora”.

La doble discriminació

La nostra autonomia està doblement discriminada pel govern central. Per una banda, per ser la pitjor finançada, i per altra, per ser el territori que menys inversions rep de tot l’Estat.

És l’únic territori amb una renda per càpita inferior a la mitjana estatal, que aporta a les arques de l’Estat com si estiguera per damunt, és a dir, que sent pobre paga com a rica. D’aquesta manera, l’Estat ens condemna a unes contribucions fiscals injustes i desproporcionades que ens aboquen a la inviabilitat econòmica.

A tot açò, se suma el dèficit en inversions al nostre territori què anualment ens imposen els distints governs centrals a través dels Pressupostos Generals de l’Estat. El País Valencià representa l’11% de la població i el 10% del PIB estatal, en canvi sols rep el 3,5% d’inversió real.

2016 ha sigut l’any on hem estat el territori amb menys inversions estatals. El govern central només va executar el 50% de la inversió pressupostada, una situació que ara al 2017 encara es veurà empitjorada.