La diputada i els tres diputats de Compromís en el Congrés han exigit explicacions al ministre de l’Interior, Juan Ignacio Zoido, pel suïcidi d’una persona immigrant en la presó d’Archidona (Màlaga); una presó que des de novembre s’utilitza com un “improvisat” Centre d’Internament d’Estrangers.

El diputat de la formació valenciana, Enric Bataller, ha assenyalat que els col·lectius pels Drets Humans, les ONG, els sindicats de funcionaris de presons i els
partits polítics porten des de novembre alertant de les irregularitats d’internar en aquesta presó a més de 450 de persones que van arribar el mes passat a les costes de Múrcia.

L’intern, un ciutadà algerià de 36 anys, s’ha penjat aquest matí després de passar tancat 39 dies en Archidona. Bataller ha recordat que, davant les constants denúncies, Interior va eixir al pas destacant que la presó estava equipada amb camps esportius, aules o perruqueria.

El diputat de Compromís ha lamentat el terrible succés i ha instat al Govern a paralitzar totes les devolucions i a obrir una recerca per a aclarir les causes de l’ocorregut. “El que ha passat posa en relleu la necessitat de tancar tots els CIE i hauria de servir perquè Zoido reflexione sobre la seua intenció d’obrir tres nous centres, com va anunciar el passat mes d’abril”, ha assegurat el parlamentari.

Des de la formació han recordat que els CIE tenen caràcter carcerari i, per tant, són contraris als criteris del Tribunal Constitucional, a més de repassar la bateria d’irregularitats com l’aïllament, el desarrelament, la falta de personal, l’internament de delinqüents juntament amb persones que simplement no compten amb papers o les condicions insalubres: el CIE de Sapadors (València) ha estat tancat en diverses ocasions per plagues de chinches.