El síndic de Compromís, Fran Ferri, ha registrat en Les Corts, a instància del Col·lectiu Lambda i la FELGTB, una proposició no de llei per reclamar a les diputades i els diputats del Congrés l’agilització al màxim de la tramitació de la Proposició de Llei contra la discriminació per orientació sexual, identitat o expressió de gènere i característiques sexuals, i d’igualtat social de lesbianes, gais, bisexuals, transsexuals, transgénere i intersexuals (LGTBI), que actualment es troba en període d’esmenes.

Segons explica Ferri “encara que la nostra societat es troba entre les més avançades del món en el reconeixement dels drets de les persones LGTBI, la igualtat legal i la social estan molt lluny de ser plena. La discriminació per orientació sexual i identitat de gènere continua manifestant-se en tots els àmbits de la vida, afectant fins i tot més als qui viuen en àmbits rurals, a les persones majors o a les persones amb discapacitat, entre altres col·lectius en situació de vulnerabilitat”.

Al País Valencià ja s’ha aprovat una ambiciosa llei integral del reconeixement del dret a la identitat i a l’expressió de gènere; i es troba en tramitació la Llei integral per a la igualtat efectiva de persones LGTBI i contra la discriminació per orientació sexual o identitat de gènere. Ambdues normes, impulsades des de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques inclusives, han comptat, en tot moment, amb la participació de persones expertes i del moviment associatiu en defensa dels drets LGTBI.

Per al portaveu parlamentari de Compromís “resulta imprescindible una llei d’àmbit estatal que complemente a les legislacions aprovades en l’àmbit autonòmic. Esta llei ha de regular aspectes com la despatologització de la transsexualitat i el reconeixement de l’autodeterminació de la identitat de gènere, la prohibició de pseudoteràpies de reversió sexual, l’eradicació de les pràctiques de reassignació de sexe dels nounats intersexuals, l’eliminació de les barreres que dificulten la concessió de protecció internacional a les persones que són perseguides per la seua identitat de gènere o la seua orientació sexual o la necessitat de crear de Centre Nacional de Memòria Històrica LGTBI, entre molts altres aspectes”.

En este sentit des de Compromís s’insta als diputats del Congrés a realitzar les esmenes que consideren oportunes per a millorar el text originalment proposat −l’esborrany del qual va ser elaborat per la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals (FELGTB)− tenint en compte així les demandes de les pròpies persones directament afectades. Respectant també durant la seua tramitació l’essència del text presentat seguint el criteri de l’associacionisme en defensa dels drets LGTBI i evitar que es desvirtue el seu propòsit original.