La portaveu adjunta i diputada de Compromís a les Corts Valencianes, Mònica Álvaro, ha presentat una proposta per tal que el servei de ‘mares de dia’ i cases niu es regulen, establint els requisits necessaris per a oferir el servei –formació, mesures de seguretat i condicions de l’habitatge, qualitat del projecte educatiu, nombre màxim d’infants, equipaments i mobiliari, entre d’altres–, així com les condicions d’autorització, infracció o sanció. “A més a més, és important comptar amb la col·laboració de les associacions de ‘mares de dia’ i cases niu per al desenvolupament de dites regulacions per tal que s’adapten a la filosofia i les característiques d’esta proposta pedagògica”, ha explicat.

Segons Álvaro, les ‘mares de dia’ i cases niu “són un servei oferit per professionals especialitzades en la primera infància, a través del qual acullen a menors de tres anys en les seues cases, fins a un màxim de huit hores al dia. Es tracta d’un servei pedagògic no assistencial que es desenvolupa en un entorn familiar i reduït”.

“I si pensem en la idiosincràsia del nostre territori i, en particular, en els pobles d’interior i les zones rurals amb pocs habitants, on les infraestructures educatives són escasses i molt costoses, esta activitat pot ser molt atractiva per a les famílies que volen un servei proper, alhora que pot ajudar a combatre el despoblament d’estes zones, no només pel servei del que podrien disposar estes famílies, sinó també per la creació d’ocupació que es pot generar”.

“Des de fa anys, l’associació Red de Madres de Día dóna visibilitat al col·lectiu en l’àmbit estatal davant les administracions i les famílies, i lluita per la regulació de la professió. Pel que fa al País Valencià, hi ha dues associacions –Associació de Mares de Dia de la Comunitat Valenciana Asociación Casas Nido– que agrupen a estes professionals i que també promulguen la regulació de l’activitat”.

“Fins ara són les pròpies professionals les que s’estan autoregulant, amb un màxim de quatre infants per habitatge, que baixaria a tres si hi ha algun nadó, el requeriment de la formació necessària, unes condicions suficients de seguretat, i altres. Però en l’àmbit autonòmic són ja diverses les comunitats que han regulat este servei, com Galícia, Navarra, Euskadi o la comunitat de Madrid. Per això sembla oportú que cal donar aquest pas, per la seguretat dels infants, de les famílies i de les professionals”, ha conclòs la diputada Mònica Álvaro.