Els senadors de Compromís, Jordi NavarreteCarles Mulet, han registrat una moció al Senat per demanar la reducció al 10% de l’IVA aplicable a la compra d’instruments musicals. Així, exposen que tant les agrupacions com les societats musicals han d’utilitzar necessàriament els instruments musicals i que aquestes eines són particulars i específiques.

Hui dia la regulació tributària grava amb el 21% de l’IVA els instruments essencials, igualant-se així al tipus vigent en la compra de vehicles de motor o la gran majoria d’objectes de consum. “Aquest fet“, han destacat, “marca una discriminació sobre l’eina cultural fonamental per al foment de l’educació musical“, que consideren haurien de ser mereixedores d’una consideració fiscal diferent, ja que es tracta d’una expressió cultural, educativa, artística i de la identitat de molts pobles que guarden el llegat musical.

Els senadors valencianistes han destacat que “al territori valencià hi ha centenars de societats musicals que dediquen grans esforços a la formació musical de la nostra joventut. Són moltes les persones joves i grans que mantenen un hàbit musical constant, que vertebren el territori i realitzen una activitat cultural de dimensions extraordinàries, per la qual cosa és necessari rebaixar l’IVA al 10% al tractar-se d’instruments essencials de treball“.

El col·lectiu de les societats musicals, tan sols al País Valencià, sobrepassa el 50% del nombre total de societats musicals espanyoles. El que suposa un important teixit associatiu musical al territori valencià i un pes significatiu respecte al conjunt de l’Estat. Es calcula que a tot l’Estat espanyol hi ha al voltant de 3.600.000 persones les que practiquen alguna activitat musical de manera habitual amb qualsevol tipus d’instrument. Per posar un exemple un fagot per a ús professional pot costar prop de 15.000 euros + IVA i una trompa entre 6.000 i 10.000 “pel que l’IVA suposa un caríssim peatge per a la pràctica d’aquestes disciplines musicals que hauria de ser reconsiderat“.