La cap de llista de Compromís a Les Corts per la circumscripció d’Alacant, Aitana Mas, ha visitat este dimarts a Xaló la Cooperativa Valenciana Virgen Pobre De Xaló (Bodegas Xaló). La candidata crevillentina ha manifestat que la coalició aprofundirà en el model de cooperativa per impulsar un canvi del model productiu valencià: “Promourem les fórmules cooperatives per a l’emprenedoria i per a la recuperació, per part dels treballadors i treballadores, d’empreses en procés de fallida”.

Mas s’ha interesat per este model de negoci molt arrelat a la Comunitat Valenciana, un sector on el 80% dels contractes són indefinits i que suposen 18.000 milions d’euros per al PIB autonòmic. En esta línea, ha anunciat un segon ‘Fent Cooperatives’, el pla del Consell amb el qual es van repartir 6,6 milions a entitats de l’economia social en un pla biennal (2018-2019) que la coalició pretén repetir en 2020 i 2021 ampliant-ho a més empreses.

El pròxim govern valencià continuarà impulsant programes específics per a donar suport a les societats cooperatives mitjançant línies inversores i de finançament que ajuden a estes empreses de l’economia social a digitalitzar-se i adaptar-se a la Industria 4.0. A més, en matèria de construcció, s’establiran diverses formules innovadores de col·laboració públic-privada que impulsen la construcció d’habitatge en lloguer assequible per part de entitats cooperatives.

De les cinc empreses més potents de l’economia valenciana, dos són cooperatives. El sector mou anualment 18.000 euros del PIB autonòmic, segons la Confederació de Cooperatives de la Comunitat Valenciana,. I més de dos milións de persones (40% de la població) al territori formen part d’esta forma d’empresa que en el cas valencià aconsegueix estar present en totes les activitats econòmiques. El cooperativisme valencià és fort inclús al sector elèctric, el qual converteix el valencià en un cas quasi exclusiu a l’Estat.

“Recordem que les cooperatives coincideixen en dos potes bàsiques del Compromís: rescatar i governar per a les persones. Continuarem fomentant les cooperatives i l’economia social per impulsar un canvi en el model productiu basat en valors democràtics, participatius, igualitaris i sostenibles”, ha afegit Mas durant la visita a la cooperativa xalonera.

A més, Compromís crearà un web del Consell Valencià del Cooperativisme i impulsarà la redacció i aprovació d’un nou decret regulador del Registre de Cooperatives, l’actual data del 1986 i està clarament superat per la realitat normativa i tecnològica actuals.

Durant la visita a Bodegas Xaló, Mas ha estat acompanyada per la candidata al Congrés, María José García; l’alcalde de la localitat, Joan Miquel Garces, i el portaveu a la Diputació i regidor de Xaló, Gerard Fullana.