El diputat de Compromís en Les Corts, Silverio Tena, ha presentat una proposta per tal de ser debatuda a la Comissió d’Igualtat de Gènere i del Col·lectiu LGTBI, on demana que el parlament valencià inste el Consell a incloure a la futura Llei d’Igualtat valenciana, o en el seu desenvolupament normatiu, una regulació més ampla sobre el funcionament dels Consells Locals de les Dones per impulsar la seua constitució i les seues activitats perquè siguen un instrument que ajude a introduir la perspectiva de gènere a les entitats locals i done suport a les polítiques públiques feministes als municipis valencians.

Segons Tena, “els consells de les dones estan formats per associacions, col·lectius feministes o altres moviments o organitzacions locals, que treballen en accions amb impacte directe sobre la igualtat de gènere al seu municipi i on la naturalesa plural d’aquests espais és fonamental per tal d’aconseguir aprofundir en els debats d’igualtat del municipi i dur a terme les accions i polítiques necessàries per a donar resposta a les demandes socials”.

“A la Llei valenciana d’Igualtat es va actualitzar l’any 2019 l’article que regula el Consell Valencià de les Dones. No obstant això, aquest pot ser un recurs fonamental per impulsar la participació social i política de les dones, així com per treballar les polítiques d’igualtat. Per eixe motiu és fonamental desenvolupar una regulació que abaste més. Han de ser espais on la pluralitat i el feminisme puguen desenvolupar les polítiques transformadores que cada municipi necessita”.

A més a més, “l’impuls d’un model de democràcia participativa al servei de la igualtat requereix una implicació directa de les agents d’igualtat. El treball que aquestes professionals desenvolupen i poden desenvolupar des de l’àmbit local pot convertir-se en la ferramenta perfecta per impulsar la participació social i política de les dones i per això la seua implicació per a la constitució, consolidació i impuls dels Consells Locals de les Dones és fonamental”.

En este sentit, Tena ha assenyalat que “en col·laboració amb la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), cal que els ajuntaments i entitats locals promouen amb les agents d’igualtat municipals la constitució dels Consells Locals de les Dones, i treballen per fomentar la participació de les dones i associacions feministes a aquestos espais. Sense oblidar que és necessari crear i consolidar la Xarxa de Consells de les Dones i per la Igualtat d’Oportunitats”.

Per últim, “des de Compromís considerem que el Govern d’Espanya ha de promoure juntament amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) una revisió de la ‘Guia per la constitució dels Consells Municipals de les Dones’, de l’any 2009, per actualitzar el seu contingut i garantir així que siga una eina d’utilitat adaptada a la realitat social actual”, ha conclòs el diputat Silverio Tena.