Tots els partits salvo Vox han aprovat en la comissió de Les Corts Valencianes sobre Medi Ambient, Aigua i Ordenació del Territori la proposició no de llei presentada per Compromís i que rebutja els plans de l’Autoritat Portuària d’Alacant per a instal·lar activitats perilloses com ara el emmagatzematge i distribució de productes petrolífers.

Els grups han aprovat donar suport a les legítimes reivindicacions veïnals i dels col·lectius socials expressades cap al rebuig d’aquestes instal·lacions i oposar-se a la ubicació d’aquestes tal i com  acordaren l’Ajuntament d’Alacant i la Generalitat en el conveni institucional de 1995 per a la no instal·lació de productes petrolífers en el Port d’Alacant.

Les Corts reafirmen així el seu compromís amb la lluita contra el canvi climàtic, mitjançant el seu recolzament a mesures i actuacions fomentades per les administracions públiques que tinguen com a base criteris de sostenibilitat ambiental i que permeten la transició ecològica, d’acord amb allò previst a la declaració institucional d’Emergència Climàtica.

“En mig de la transició ecològica”, ha assenyalat la impulsora de la pnl, Cristina Rodríguez, “el Port d’Alacant no pot ser un ens independent del seu entorn i impulsar una instal·lació per a l’emmagatzematge i distribució de productes petrolífers. La rebutja la societat alacantina, l’Ajuntament i el Consell. Per això és important el que aprovem hui, que no és una altra cosa que traslladar a Madrid la voluntat ratificada fa un quart de segle per Ajuntament i Generalitat perquè no existeixen més aquest tipus d’instal·lació a la ciutat d’Alacant. Hui li diem a l’Estat que no pot viure d’esquenes a les nostres ciutats, contra la voluntat de la ciutadania i de les institucions que gestionen el territori”.

Així mateix, Rodríguez ha admès una esmena transaccional a la pnl perquè el Consell inste el Govern d’Espanya a adreçar-se a l’Autoritat Portuària d’Alacant per a iniciar els tràmits de modificació del Pla d’Utilització dels Espais Portuaris i el Pla Especial del Port d’Alacant. De tal forma, es persegueix evitar que no puguen implantar-s’hi en l’àmbit portuari instal·lacions perilloses, abordant-se la determinació dels usos predominants, compatibles o prohibits, així com possibles distàncies mínimes respecte a nuclis urbans, barris o dotacions públiques.