El portaveu en la comissió de Sanitat, Carles Esteve i el senador Carles Mulet han presentat sendes iniciatives a Les Corts i la Cambra Alta per proposar la implementació d’un protocol de continuïtat assistencial a pacients amb COVID persistent, basat en les propostes de les societats científiques i els col·lectius de pacients.

Com expliquen els parlamentaris de Compromís, segons l’OMS, l’afecció pos-COVID-19, també coneguda com Long COVID o COVID persistent, es produeix en individus amb infecció probable o confirmada pel SARS-CoV2 amb símptomes que poden durar almenys 2 mesos i que no són explicables per un diagnòstic alternatiu. Els més comuns són fatiga, dificultat en la respiració o disfuncions cognitives, però poden arribar a associar-se uns 200 diferents amb distintes incidències.

Segons els diferents estudis, la incidència varia entre el 10 i el 30% de les persones que han patit COVID-19, el que suposa unes xifres prou importants que requereixen d’una atenció específica.

Per a Esteve “urgeix, per tant, garantir una previsió per a l’atenció a pacients de COVID persistent, assegurant un diagnòstic ràpid i fiable, un seguiment adequat i un tractament per tal de recuperar-se amb seguretat. També caldrà un augment de la inversió en investigació, a sumar als estudis que es troben en marxa en l’actualitat en diferents institucions com l’Institut Carlos III o el compartit entre l’Hospital Clínic-Malvarrosa i La Fe”.

Mulet, per la seua banda, ha insistit en la necessitat de què també es tinga en compte allò que reclamen els col·lectius de pacients de COVID persistent “els quals coincideixen en la necessitat d’establir mecanismes de coordinació entre les diferents administracions per a garantir els seus drets efectius i facilitar, per exemple, les altes i baixes laborals”.

En eta línia Compromís proposa també dissenyar campanyes informatives, adreçades a la població en general, per a facilitar el reconeixement de la sintomatologia més comuna i els procediments a seguir per a facilitar l’atenció sanitària davant la COVID persistent. Així com desenvolupar formació específica per a professionals de la medicina per a la identificació, diagnòstic i tractament de la COVID persistent.

“Per poder implementar tot açò cal una aposta decidida per dedicar els recursos necessaris a l’atenció i tractament de pacients amb COVID persistent des d’una perspectiva interdisciplinar”, han conclòs els parlamentaris de Compromís.