El diputat de Compromís a Les Corts, Jesús Pla, i el portaveu del grup Municipal Compromís, Pere Fuset, s’han reunit amb representants de la plataforma Llibertat VCF per conéixer les seues aportacions a l’expedient per al BIC del València CF.

En la reunió Pla els ha avançat que el seu grup parlamentari ha registrat en Les Corts una proposició no de llei en què sol·licita que la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, estudie la viabilitat i les conseqüències legals d’atorgar la condició de Bé d’Interés Cultural Immaterial als clubs esportius.

Segons ha explicat Jesús Pla “amb esta iniciativa parlamentària volem que l’administració pose en valor tots aquells trets culturals i socials associats als clubs esportius centenaris del nostre territori, amb especial atenció als clubs de futbol, que aporten un gran valor associatiu. Entenem que cal preservar, dins del marc normatiu, tots aquells trets històrics identitaris dels clubs esportius centenaris per evitar una possible pèrdua en cas de refundació per una mala gestió”.

Recentment, per iniciativa dels grups municipals de Compromís als ajuntaments d’Alacant i de València, s’ha plantejat la possibilitat de declarar el València CF, el Llevant UE i l’Hèrcules d’Alacant CF com a Bé d’Interés Cultural.

Com ha afegit Pere Fuset “des de Compromís per València volem impulsar una declaració BIC dels clubs esportius centenaris de la nostra ciutat com el Llevant i el València CF per actuar amb responsabilitat en el marc de les nostres competències. Cal ser prudents i actuar amb sentit comú però al mateix temps no posar-nos de perfil davant amenaces factibles. Cal que les institucions fem tot allò que estiga a les nostres mans per salvaguardar el patrimoni social i cultural del nostre futbol tractant de corregir fins on siga possible els efectes d’una llei de l’esport que va privilegiar a quatre clubs i va condemnar a tota la resta a joguets empresarials. La reunió amb Llibertat VCF vol ser un reconeixement al seu treball que serà ben útil per a l’apertura d’un expedient de protecció per al València Club de Futbol que pensem també s’ha d’impulsar per al Llevant UE tal i com contempla la moció que Compromís hem presentat al ple i que confiem que, com en el cas de l’ Hercúles d’Alacant , puga rebre el major suport”.

El plantejament de Compromís en esta qüestió és que els clubs de futbol sempre han aportat un gran valor social en el nostre territori, molts d’ells han servit com a foment de l’associacionisme dins de la societat valenciana. En el País Valencià comptem a moltes entitats esportives centenàries que indubtablement aporten un gran valor històric, identitari i cultural. Per tant, és fonamental que les administracions, dins del marc normatiu, garantisquen la protecció dels valors vinculats a aquestes entitats centenàries. En els últims temps s’estan presenciant alguns episodis de mala gestió (com poden ser el cas del València CF, o l’Hèrcules d’Alacant entre d’altres) que han amenaçat els clubs amb el risc de desaparició. Episodis, que per desgràcia, i en el pitjor dels casos, han obligat algunes entitats a refundar-se, com va passar amb l’Ontinyent CF i l’Alacant CF.

Com a precedent, l’any 2016 la Junta de Andalucía va declarar BIC el club de futbol “Recreativo de Huelva”, considerat com el més antic de l’estat. La proposta, que va ser ratificada pel Ministerio de Cultura, destacava la rellevància històrica del club, el seu pes en la identitat de la ciutat i la província de Huelva, l’existència d’una xarxa associativa al seu voltant i un seguit de valors etnològics dignes de ser preservats. Aquesta declaració, pionera en l’estat espanyol, explicita, en definitiva, la importància de valorar i preservar les manifestacions culturals i de sociabilitat vinculades a un club esportiu centenari.

La llei estatal de l’esport, de 1990, va obrir la porta a què els clubs es pogueren convertir en societats anònimes esportives. Això va fer que molts d’elles es convertiren, de facto, en empreses, i que començaren a actuar amb una lògica econòmica que no sempre ha tingut en compte els elements emocionals, associatius i identitaris que són intrínsecs a alguns esports, i especialment al futbol. Per això, en el procés d’elaboració de la nova norma estatal en matèria esportiva, la Ley 39/2022, de 30 de diciembre, del Deporte, el grup parlamentari de Compromís al Congrés dels Diputats va presentar 44 esmenes que demanaven, entre altres coses, la incorporació de mecanismes que garantisquen la participació de l’afició en la presa de decisions, i com a mitjà per democratitzar els clubs. Però la major part d’aquestes propostes van ser rebutjades, encara que reflectien allò que està demanant la ciutadania, especialment en relació amb els grans equips de futbol.

Com explica el diputat Jesús Pla “tenint en compte els seus valors etnològics i culturals entenem que la declaració dels clubs esportius centenaris com a BIC Immaterial seria un instrument adient per conservar la seua aportació històrica, per protegir les manifestacions culturals associades a ells i per preservar la xarxa associativa vinculada a eixos clubs. Tot i així, atés que no existeix un precedent al nostre territori d’una declaració d’aquesta naturalesa, i que aquesta ha de trobar encaix en la normativa vigent, plantegem que des del Consell s’estudien prèviament les conseqüències per establir-ho de la manera més eficaç possible”.