La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives obrirà el proper dissabte, 19 de novembre, les portes del Palau dels Valeriola, una de les seues seus a la ciutat de València, per commemorar el Dia Universal de la Infància amb un acte lúdic gratuït per a nens i nenes, que versarà sobre la defensa dels drets d’aquest col·lectiu, que és l’objecte de la celebració.

Els nens i nenes, juntament amb els seus familiars, que s’acosten fins a aquest edifici històric, podran gaudir d’un contaconte, realitzat per Elisa M. Matallín, basat en el conte d’Oscar Wilde ‘El gegant egoista’. L’activitat tindrà lloc en tres sessions independents a les 11, 12 i 13 hores.

A través d’aquest conte es pretén reivindicar el dret infantil a l’oci i l’esplai. Amb la participació activa dels qui assistisquen a aquesta activitat, es recordaran, a més, altres dels principals drets dels quals també són titulars nens, nenes i adolescents.

A més, la Direcció General d’Infància i Adolescència col·labora i participa en els actes organitzats per alguns municipis com Alzira, Mislata, i Quart de Poblet, que formen part de la xarxa de Ciutats Amigues de la Infància d’UNICEF. Castelló i Alacant també acolliran activitats al voltant de la Infància.

També col·labora amb l’Ajuntament de Carcaixent en l’acte de lliurament de premis del concurs de dibuix infantil sobre acolliment familiar “Compartim família”, que tindrà lloc el proper 18 de novembre a l’Auditori de les Dominiques de l’esmentada localitat, precedit d’un espectacle infantil.

Així mateix, el Consorci de Museus s’ha sumat a la iniciativa de la commemoració del Dia Universal de la Infància oferint, en els diferents museus que l’integren un conjunt de tallers i exposicions dirigits al públic infantil, i que també tindran caràcter gratuït.

Els actes previstos amb motiu del Dia Universal de la Infància no són, però, exclusivament lúdics. La Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives ha organitzat també, juntament amb l’Ajuntament de Paiporta, una jornada adreçada a professionals sobre l’abús sexual infantil, que es desenvoluparà a l’auditori municipal d’aquesta localitat el 16 de novembre.

En les jornades es presentaran els resultats de la investigació sobre aquesta matèria portada a terme dins del Programa europeu SAVE, i s’oferiran estratègies d’intervenció, tant per a la prevenció, com per a la detecció de l’abús, l’orientació i l’acompanyament a la víctima i el tractament dels perpetradors.

La Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives considera que els nens i nenes i adolescents han de poder participar en una societat que els done veu, que els escolte i els oferisca col·laborar en el disseny de les polítiques a què tenen dret.

En aquest sentit, la intenció de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives és aportar una visió intergeneracional de la ciutadania, i des d’aquesta perspectiva, s’ha creat la Direcció General de la Infància i Adolescència que s’encarrega del desenvolupament de polítiques integrals per a la promoció i defensa dels drets dels nens i les nenes que actualment representen un 18% de la població.

Dia Universal de la Infància

El 20 de novembre se celebra el Dia Universal de la Infància, coincidint amb el dia en què l’Assemblea General de Nacions Unides va aprovar el 1959 la Declaració dels Drets de l’Infant i, el 1989, la Convenció sobre Drets de l’Infant.

Amb aquest últim tractat internacional, que ha estat ratificat per gairebé la totalitat de països del món, que està en vigor al nostre país des de fa més de 25 anys, els nens, nenes i adolescents són reconeguts com a subjectes de ple dret i com a ciutadans actius, amb dret a les mateixes llibertats que les persones adultes.

La convenció ha instaurat, a més, el principi que qualsevol decisió que afecte nens, nenes o adolescents ha de ser adoptada en el seu benefici, per sobre d’altres interessos que hi puguen concórrer.