El conseller d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafa Climent, ha anunciat que “la nostra intenció és dotar la major part dels edificis de la Generalitat amb instal·lacions d’autoconsum a partir d’energia solar fotovoltaica de manera que l’any 2020 s’aconseguisca una potència total en servei de 20 megavats situada sobre cobertes d’edificis de titularitat autonòmica”.

Climent ha realitzat aquest anunci en el transcurs de la jornada de presentació de les Accions de Foment de l’Autoconsum i la Mobilitat Elèctrica 2017 de l’Associació d’Agències Espanyoles d’Energia (EnerAgen), que s’ha celebrat a València.

En la seua intervenció, ha destacat que aquest objectiu ha sigut inclòs en el Pla de Foment de l’Autoconsum i per a aconseguir-ho “s’impulsarà la instal·lació de sistemes d’autoconsum en prop d’1.000 instal·lacions, la qual cosa suposarà una inversió total d’uns 40 milions d’euros”.

Climent ha destacat, així mateix, que el Pla d’Autoconsum, que preveu deduccions fiscals en l’IRPF del 20% per a les instal·lacions domèstiques aplicables ja des de l’1 de gener, també contempla incentius per a fomentar l’ús de l’autoconsum en empreses i entitats públiques.

Es tracta d’una línia de préstecs bonificats, que entrarà en vigor aquest mateix mes de març, a interès 0%, i a retornar en fins a 10 anys en quotes semestrals, amb un import del préstec que podrà aconseguir els 300.000 euros.

Per al titular d’Economia, “al costat d’aquestes accions, no podem oblidar la importància de posar l’accent en una de les condicions que considerem bàsiques per a estendre l’ús de les renovables per a autoconsum; la difusió dels seus avantatges i beneficis”.

“Les successives normatives reguladores han generat un clima de desconfiança, inseguretat i desinformació que, en la pràctica, ha suposat la paralització del desenvolupament de l’autoconsum i la plataforma que hui s’ha presentat constituirà sense dubte una potent eina per a tornar a generar confiança entre la societat perquè l’autoconsum siga vist com el que és realment: una opció de present que les administracions públiques hem d’impulsar de forma decidida i sense fissures.

Per al conseller, al costat de l’autoconsum, “un altre dels temes clau per a avançar cap a un nou model energètic és la transició a un nou tipus de mobilitat per al qual un dels principals punts en els quals es basa la nostra estratègia és el foment de la mobilitat elèctrica”.

De fet, “estem treballant en un Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric i Desplegament de la Infraestructura de Recàrrega, que arreplegarà els nostres objectius en l’horitzó 2020, 2025 i 2030, i una bateria de mesures per a possibilitar l’impuls del vehicle elèctric i de la infraestructura de recàrrega per a la seua consecució”, ha explicat.

“A més, està previst per a abans d’estiu des d’IVACE també hem previst una nova línia específica per al foment de la mobilitat elèctrica que es publicarà en breu”, ha indicat.

Per la seua banda, la directora general de l’IVACE, Júlia Company, ha animat els membres d’Eneragen a continuar treballant de forma coordinada, “perquè sens dubte, les sinergies que ens ofereix una organització com Eneragen són més necessàries que mai per a fer front amb èxit als profunds canvis i reptes energètics a què ens enfrontem”.

Posicionament comú de les Agències de l’Energia a favor de l’Autoconsum

La presentació de les accions d’EnerAgen per a fomentar l’autoconsum i la mobilitat elèctrica ha posat de manifest el posicionament comú de les diferents agències i organismes a favor de l’autoconsum.

En aquest sentit, les agències i organismes membre d’EnerAgen han reivindicat l’autoconsum com una de les principals alternatives per a augmentar la participació de les energies renovables en la pròxima dècada.

La jornada ha comptat amb la presència de 200 assistents, entre els quals es trobaven responsables i representants de les agències i ens d’energia autonòmics, provincials i locals, així com nombrosos empresaris i professionals així com les principals associacions del sector.