La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives establirà el ‘concert social’ amb els centres i serveis gestionats per entitats del tercer sector que substituirà l’actual model de subvenció, la qual cosa permetrà “acabar amb la discrecionalitat de les ajudes, garantir la qualitat de l’atenció a les persones, millorar la seguretat financera de les entitats i la condicions laborals dels professionals que hi treballen”.

Així ho ha anunciat la vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, durant la presentació de l’acte ‘Avancem cap al concert social. Desenvolupament de la acció concertada als serveis socials‘, on ha explicat el nou decret del concert social davant més de 150 representants de les principals entitats del tercer sector.

“És de justícia arreglar la situació que han patit les entitats sense ànim de lucre durant aquests últims anys en defensa de l’interès col·lectiu”, de molts col·lectius als quals no se’ls donava l’adequada atenció des de l’Administració, ha afirmat, i ha incidit que a través d’aquest decret es pretén reconèixer “el treball silenciós, moltes vegades silenciat” que s’ha fet des del tercer sector.

La vicepresidenta ha destacat que l’objectiu d’aquest decret és regular la situació en què les entitats sense ànim de lucre, com a “defensores de l’interès col·lectiu”, presten els seus serveis a la ciutadania, garantint els seus drets “des d’allò públic i des d’allò col·lectiu”.

Oltra ha assenyalat que la realitat actual heretada de l’anterior executiu “no és ètica ni regular” i ha abocat al tercer sector “a una situació irregular, amb una manca de control i inestabilitat que durant anys ha repercutit negativament en les mateixes entitats i en els professionals que hi treballen”.

Com a primer pas per a la reestructuració del sector, s’ha dut a terme una Modificació de la Llei de Serveis Socials per garantir el marc legal, i en aquests moments s’està desenvolupant la norma mitjançant Decret per convocar el concert social, que tindrà efectes des de 2018-2022.

Entre els objectius del concert social, la vicepresidenta ha destacat “regular l’activitat desenvolupada per les entitats d’iniciativa social, garantir la transparència, publicitat i eficiència, assegurar la qualitat en el servei a les persones i atorgar estabilitat financera a les entitats i laboral a els professionals que hi treballen”.

El nou decret beneficiarà 442 centres gestionats per entitats del tercer sector i 9.581 persones usuàries d’algunes de les places o serveis oferts per entitats i destinades a infància i adolescència, inclusió social, persones amb diversitat funcional, gent gran, protecció de les dones, persones migrants i famílies.

Pel que fa als requisits i obligacions de les entitats, es contempla la necessitat d’estar degudament acreditada, disposar de solvència tècnica i financera, tenir experiència en l’atenció del col·lectiu, gratuïtat total del servei i disposar d’un certificat de qualitat.

En aquest aspecte la vicepresidenta ha assenyalat que s’utilitzaran diversos sistemes de qualitat segons el sector i, paral·lelament, “la Conselleria desenvoluparà el seu propi decret d’acreditació amb un sistema d’inspecció i qualitat a tot el que depenga de la cosa pública”.

Davant la situació de “desmantellament dels serveis públics del govern del PP”, la vicepresidenta ha assenyalat que “el Govern del Botànic, una vegada més, situa en el centre a les persones usuàries dels serveis socials amb una aposta per la cosa pública”, i ha recordat la construcció de 5 centres amb la Diputació de València i l’ampliació de places municipals per a gent gran, així com la recuperació pública de serveis que estaven privatitzats, com el sistema de valoració de la dependència, la xarxa d’Agents d’igualtat i les Oficines d’Atenció a Persones Migrants PANGEA, entre d’altres.