La vicepresidenta del Consell i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha mantingut una reunió amb representants de l’Associació de Juristes Valencians, que li han presentat un informe per a una possible reforma constitucional que done cabuda a la competència legislativa civil de la Generalitat valenciana.

En la trobada, sol·licitat a petició de l’Associació de Juristes Valencians, es trobaven presents el president de l’entitat, José Ramón Chirivella, i els vocals Laura Ferrandis i Javier Palao.

Al final de la reunió, la vicepresidenta ha assenyalat que s’ha plantejat “la necessitat de posar en primera línia política el Dret Civil valencià, és a dir, la possibilitat que els valencians i valencianes, igual que altres comunitats autònomes, puguem recuperar aquest dret Privat històric i, a més, fer-ho d’acord amb els preceptes constitucionals”.

Oltra ha indicat que es demanarà a les Corts “un acord per unanimitat de totes les forces polítiques per demanar un canvi en la Constitució a través del reconeixement de la recuperació d’aquest Dret”.

Referent a això, la vicepresidenta ha recordat que aquesta mesura canviaria la situació actual, ja que “les sentències del Tribunal Constitucional ens han dit que els valencians no tenen la possibilitat de desenvolupar aquest Dret quan el té Navarra, Aragó, Galícia o Catalunya i moltes altres comunitats autònomes que ni tan sols tenien aquest dret històric que sí que teníem els valencians i valencianes”.

Una doble via per modificar la Constitució

L’informe de l’Associació de Juristes Valencians, que ja ha estat presentat a tots els grups parlamentaris de les Corts, estableix una doble via. D’una banda, planteja la modificació de l’article 149 de la Constitució Espanyola, dedicat a les comunitats autònomes, per tal d’introduir en el punt 1.8, on es fa referència a la legislació civil, un afegit que implique la “recuperació i actualització del Dret Privat històric, d’acord amb els valors i principis constitucionals”.

D’altra banda, sol·licita la introducció d’un paràgraf segon a la disposició addicional segona de la Constitució, en el qual s’especifique que “la competència legislativa civil de les comunitats autònomes assumida en els seus propis Estatuts, d’acord amb l’art. 149.1.8é d’aquesta Constitució, s’estendrà a la recuperació i actualització del seu Dret Privat històric d’acord amb els valors i principis constitucionals”.

Davant aquesta doble via proposada per l’Associació de Juristes Valencians, la vicepresidenta ha indicat que veu “més factible” la introducció d’un paràgraf en la disposició addicional, ja que “no es toca el cos constitucional, ni es toca el 149, que és un article que pesa molt en la Constitució, però, a través de la disposició addicional, es diu que els territoris tenen dret, a través dels seus estatuts d’autonomia, a recuperar aquest dret Privat i històric, sempre que ho autoritzen els paràmetres actuals constitucionals”.