La vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha participat en el III Fòrum d’Innovació Social organitzat per Jovesolides a la Universitat Politècnica de València (UPV), on ha contestat preguntes relacionades amb la política d’acollida de refugiats o de l’àmbit dels serveis socials, com és el cas de la Renda Valenciana d’Inclusió que prepara el Govern valencià i que suposa un element “innovador” en política social.

Així, la nova llei Valenciana de Renda d’Inclusió planteja un model de política pública “innovador” que incideix en el disseny d’instruments “homogenis experimentals” que permeten mesurar l’exclusió social i dissenyar itineraris d’inclusió, a més de preveure el treball en xarxa amb el tercer sector i actuacions conjuntes entre diferents conselleries i administracions.

Inquirida per alguns dels assistents al fòrum per les mesures i accions del Consell relatives a l’acollida de refugiats, la consellera ha assegurat que “avui seguim preparats igual que fa vint mesos per a l’acollida, però el Govern d’Espanya ens ha bloquejat i, a més, ens va enviar un requeriment amenaçant-nos amb portar-nos als tribunals si seguíem endavant amb el projecte, així que qui té ara mateix la pilota a la teulada és el Govern d’Espanya i el conjunt de governs de la Unió Europea”.

Per a la vicepresidenta, “ha de moure fitxa la Unió Europea en el seu conjunt, els governs de la Unió Europea i, en el nostre àmbit, vull posar en valor que onze comunitats autònomes vam signar un document conjunt demanant al Govern d’Espanya que desbloquegés la situació de l’arribada de refugiats i que, a més, canviés la seua política d’asil i d’acollida”.

“Les persones que fugen de Síria, de l’Afganistan, de l’Iraq, fugen del mateix al que temem nosaltres, que és el terror, que són les bombes i que és la guerra, i la Unió Europea no està a l’altura, de fet , fa tres dies ja van dir que anaven a revisar els contingents perquè no anaven a complir”, ha recalcat Oltra.

Societat inclusiva

D’altra banda, Oltra ha destacat la importància de “generar idees” i de la posada en marxa de “trobades que promouen el canvi i la construcció d’una societat més inclusiva”, per la qual també s’està apostant des de la Conselleria d’Igualtat i polítiques Inclusives, on s’estan canviat “moltes polítiques en matèria d’infància, inclusió, Serveis Socials” i que, al seu parer, són un clar exemple de “innovació social”.

Així, ha precisat, “estem afavorint la participació de la societat civil i de les pròpies persones individualment, així com procurant la participació del tercer sector” i ha posat com a exemple la pròpia llei Valenciana de Renda d’Inclusió o el nou decret que establirà el concert social amb els centres i serveis gestionats per entitats del tercer sector que substituirà l’actual model de subvenció.

Quant a l’avantprojecte de llei de Renda Valenciana d’Inclusió, ha explicat que aquest “compleix un dels objectius fundacionals del Consell del Botànic, rescatar persones, creant una ajuda que servisca realment per acabar amb la situació que viuen moltes famílies derivada de l’empobriment provocat per la crisi i la política de retallades”.

Aquesta nova prestació, que substituirà la renda garantida de ciutadania, permetrà que aquesta ajuda tinga caràcter indefinit, quan la situació de la persona que la sol·licite es mantinga en el temps, i ampliarà els requisits per poder demandar-la.

L’objectiu d’aquest avantprojecte és oferir una resposta “digna i de justícia alarmant increment de l’exclusió social i un debilitament de la cohesió social”, ha indicat.

La vicepresidenta també ha fet menció al nou decret per al concert social que permetrà “acabar amb la discrecionalitat de les ajudes” i, al mateix temps, “garantirà la qualitat de l’atenció a les persones, millorarà la seguretat financera de les entitats i la condicions laborals dels professionals que treballen”.

Respecte d’això, ha recordat que el nou decret beneficiarà 442 centres gestionats per entitats del tercer sector ia 9.581 persones usuàries d’algunes de les places o serveis oferts per entitats i adscrites a infància i adolescència, inclusió social, persones amb diversitat funcional, gent gran, protecció de les dones, persones migrants i famílies.

El III Fòrum, que se celebra a València els dies 30 i 31 de març, reuneix a la ciutat a al voltant de 300 joves. Creat fa tres anys per Jovesolides i consolidat per la Xarxa creactiva, compta amb la col·laboració de l’Institut Valencià de la Joventut (IVAJ), en la seua aposta per oferir vies de participació a les iniciatives de contingut social.