La Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives ha incrementat en els últims dos anys un 30 per cent el pressupost que destina a l’atenció primerenca de persones amb trastorn de l’espectre autista, per la qual cosa ha passat de destinar poc més de 7 milions d’euros en 2005, a fregar els 10 milions en el present exercici.

Així ho ha explicat la vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, durant la seua intervenció en els actes que les associacions APNAV, Música per a l’Autisme i Fundació TEA de la Comunitat Valenciana han organitzat per a commemorar el Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme.

La vicepresidenta ha felicitat als organitzadors de l’acte, no solament per la magnífica festa amb la qual han commemorat aquest dia, sinó per “tot el treball diari, quotidià i de trencar barreres per a les persones amb trastorn de l’espectre autista, per a ajudar a construir una societat accessible”.

Després de recordar que quan va arribar al Consell en 2015, es va trobar un protocol d’actuació obsolet, una “absència total de coordinació” entre les escoles i els centres en els quals són atesos aquests xiquets i xiquetes, així com una falta d’equitat en la distribució de centres i serveis, ha destacat que s’està treballant per a intentar millorar la situació.

En aquest sentit, ha ressaltat algunes mesures que s’estan implementant, com la creació d’un grup de treball entre la Conselleria d’Igualtat, la de Sanitat i la d’Educació, que ha elaborat un protocol d’atenció a persones amb trastorn de l’espectre autista.

Aquest protocol arreplega el circuit d’atenció que garanteix l’equitat i la continuïtat de l’acompanyament dels xiquets i xiquetes, basat en el pla d’atenció individual, on participen, a més dels agents implicats, la família i l’entorn.

La vicepresidenta, qui ha destacat la gran labor dels professionals que treballen en els centres d’atenció a les persones amb autisme, ha explicat que el Consell vol garantir tots els instruments necessaris per a seguir desenvolupant la seua labor, i ha afegit que per açò s’ha elaborat un pla de formació per als treballadors de la xarxa pública que diagnostiquen i atenen a aquests xiquets i xiquetes.

Oltra ha indicat també que, pel que fa als centres depenents de les entitats sense ànim de lucre i dels ajuntaments, s’han passat de subvencionar 1.476 places en 2015 a 1.947 en 2017.

“Es tracta d’un augment de prop del 25 per cent, que enguany seguirà incrementant amb 105 noves places en la província d’Alacant, 35 en la de Castelló i 70 en la de València”, ha assegurat.

La vicepresidenta ha explicat que aquestes dades demostren que “s’ha augmentat significativament el pressupost dedicat al diagnòstic precoç, a la recerca i a la intervenció, perquè per a aquest govern els drets de les persones són una prioritat i els pressupostos han de garantir-los”.