El Consell i la Universitat de València posaran en marxa la Càtedra d’Economia Feminista, que té com a objectiu incorporar la perspectiva de gènere en els estudis i anàlisis de l’Economia.

La vicepresidenta del Consell i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, que ha presentat la càtedra al costat del conseller d’Economia Sostenible, sectors productius, Comerç i Treball, Rafael Climent, i el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, ha assegurat que amb aquesta iniciativa “ampliem el gran angular del feminisme en els sistemes tradicionals per entrar directament al cor del que mou el nostre sistema que és l’Economia”.

Referent a això, Oltra ha posat èmfasi que “o feminitzem l’Economia o les generacions futures tindran problemes”, de manera que la posada en marxa d’aquesta càtedra és “un pas més per feminitzar tots els àmbits de la nostra vida”.

“No és casual”, ha insistit la vicepresidenta, que aquesta setmana “dels Premis Max hagen tingut una reivindicació feminista i hagen visibilitzat les dones de les arts escèniques o que els Premis Jaume I hagen premiat, per primera vegada, més dones que homes”.

En la seua opinió, tot això “forma part d’un corrent que estem impulsant des dels poders públics i, òbviament, des de la societat per construir un món més igualitari per acabar amb la desigualtat entre homes i dones”.

Pel que fa al contingut de la càtedra, que aquest divendres aprovarà el ple del Consell, Oltra ha indicat que “entronca amb aquest nou moviment”, que pretén canviar el concepte d’Economia. “Quan es pensa en Economia, es pensa en macro xifres, però és un concepte més ampli, de com gestionem els recursos i el temps que tenim perquè la gent es puga guanyar la vida i siga mínimament feliç”.

Segons ha explicat la vicepresidenta, la càtedra servirà per indagar sobre aquests aspectes, però també “vol plantejar com ha de ser l’economia, aquesta que entenem de manera més reduccionista perquè siga sostenible a llarg termini i perquè els nostres fills i filles també puguen gaudir d’aquest sistema”.

Posar en valor la tasca que fan les dones

Per la seua banda, el conseller d’Economia Sostenible ha posat en relleu la manera en la qual es mesura l’Economia “mitjançant indicadors que no diuen res”.

Climent ha explicat que el Producte Interior Brut (PIB) “indica que més del 50% de la nostra economia és no remunerada, és a dir, es fa a la llar, cooperant, amb intercanvi”, uns paràmetres que “haurem d’estudiar, analitzar i posar en valor”.

Per tot això, segons ha indicat el titular d’Economia, aquesta càtedra, que comptarà amb una aportació de 30.000 euros per part de la Generalitat, “volem que ens ajude a poder evolucionar en els aspectes que milloren la societat valenciana i posar en valor tota la tasca que fan les dones durant molt de temps i que segueixen fent. La qüestió de gènere i la societat de les cures és importantíssima per a feminitzar la nostra societat”.

Per la seua banda, el rector de la Universitat de València ha posat èmfasi en “la importància de l’educació com un motor de canvi social. A través de l’educació es pot resoldre com podem avançar en la societat”.

Morcillo, que ha agraït “la confiança rebuda pel Govern valencià”, ha indicat que la posada en marxa de la Càtedra d’Economia Feminista és “un reconeixement de tot allò que la Universitat de València ve fent en les últimes dècades per reforçar l’empoderament de les dones”.

El rector ha indicat que, amb aquesta càtedra, “volem continuar sent una universitat de referència en els temes de feminisme, ja que tenim una potent unitat d’igualtat a través de l’Institut Universitari d’Igualtat de la Dona, on es genera coneixement i noves idees de com continuar reforçant aquesta línia de feminisme”.

Contingut de la càtedra

Pel que fa al contingut de la càtedra, durant el primer semestre es preveu la realització d’activitats formatives, culturals, d’investigació i d’extensió universitària, orientades cap al coneixement i la difusió permanent de l’economia feminista.

La càtedra suposa l’anàlisi de coneixements que seran incorporades a les assignatures pròpies d’estudi de l’economia, a través de totes les eines pròpies de la investigació, generació i difusió del coneixement teòric, així com de la seua aplicació pràctica.