La vicepresidenta i portaveu del Consell, Mónica Oltra, ha destacat que el nou model social de la Generalitat “respondrà a la situació de pobresa general generada per la crisi i la seua mala gestió política”.

En aquest sentit, la vicepresidenta ha assegurat que “és indiscutible l’increment del risc de pobresa i exclusió social a la població com a conseqüència de la gestió de la crisi econòmica i l’aplicació de les polítiques d’austeritat”.

Oltra ha explicat, en la roda de premsa posterior a la reunió setmanal del Govern valencià, que el Consell ha analitzat un informe sobre la situació de pobresa i la implantació del nou model social.

Entre d’altres aspectes, la vicepresidenta ha assenyalat que “en poc temps, els efectes de la crisi es van anar estenent i afecten no només els sectors més vulnerables, sinó també altres grups socials més amplis que no havien travessat mai situacions de pobresa”.

De fet, més de 70.000 llars no tenen cap perceptor o perceptora d’ingressos. A més, el 32,9% de la població, és a dir, més de 1.639.000 persones, estaven en risc de pobresa o exclusió social, xifra que supera en 3,3 punts la mitjana estatal.

“Davant d’aquesta situació, es fa imprescindible impulsar un nou model d’atenció social amb l’objectiu prioritari de centrar-se en les persones i corregir les múltiples deficiències detectades per aconseguir la finalitat última d’aquest Consell, que és rescatar persones i oferir una atenció de qualitat”, ha indicat la vicepresidenta.

D’aquesta manera, Oltra ha posat èmfasi en l’augment del nombre de professionals que s’està duent a terme, que passen d’una ràtio d’un/a tècnic/a per 12.742 habitants en 2015 a un/a per 8.770 el 2016.

“La previsió és que el 2017 siga un/a per cada 3.211 persones, de manera que hauríem dividit per quatre les persones ateses per cada professional en dos anys, amb la qual cosa ens aproximaríem cada vegada més a la mitjana estatal, de la que hem estat allunyats en els últims anys”, ha assegurat la vicepresidenta.

Així mateix, Oltra ha assenyalat que la projecció per als propers exercicis és que s’incorpore als equips d’atenció la figura de professionals d’assessorament jurídic i tècnics/ques superiors d’integració social, que treballarien al costat dels psicòlegs/es, educadors/es socials i administratius/ves.

“Amb el deute que assumeix la Generalitat construiríem 500 col·legis i 4 hospitals”

En un altre ordre de coses, el Consell ha acordat assumir el deute públic de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat (EIGE), per import de 36 milions d’euros, i de CIEGSA, que arriba als 70,6 milions d’euros.

La vicepresidenta ha insistit que “la mala gestió de l’anterior consellera d’Infraestructures, Isabel Bonig, i de la d’Educació, María José Catalá, ens costa als valencians i les valencianes 106.600.000 d’euros”.

És a dir, amb l’acord d’aquest divendres, “ja hem assumit un total de 1.631 milions del deute de Ciegsa i altres 50 milions d’EIGE, que ens haguessen servit per a, per exemple, construir més de 500 col·legis i quatre hospitals com La fe”, ha indicat.

Declaració institucional pel Dia Internacional de les Persones Refugiades

El Consell també ha aprovat una declaració institucional amb motiu de la commemoració el 20 de juny del Dia Internacional de les Persones Refugiades.

Referent a això, la vicepresidenta ha recordat que al món “es calcula que hi ha un total de 60 milions de persones desplaçades de manera forçosa, bé com a refugiats o demandants d’asil, o bé com migrants o desplaçades de manera interna”.

Oltra ha explicat que, amb aquesta declaració institucional, el Consell “vol recordar que l’Estat espanyol es va comprometre davant de les institucions europees a acollir 1.499 persones reassentades abans del 20 de juliol de 2017 ja 15.888 reubicades a Itàlia i Grècia abans del 26 de setembre d’aquest any”.

Actualment, no s’ha arribat ni al 8% del compliment dels compromisos adquirits, una situació que, segons la vicepresidenta, “és intolerable”.

L’augment de denúncies per violència de gènere “és una bona notícia”

D’altra banda, davant de preguntes dels periodistes, Mónica Oltra ha respost a les crítiques del Grup Parlamentari Popular per l’augment de les denúncies per violència de gènere, que suposen, segons la vicepresidenta, “una bona notícia”.

“Una de les problemàtiques de la violència de gènere és que els casos no arriben a denunciar-se i tenim una bossa oculta de dones que estan en una situació de violència de gènere per no atrevir-se a denunciar. Per aquest motiu, és una bona notícia que hi haja augmentat l’índex de denúncies, ja que un dels objectius d’aquesta conselleria és que fos aflorant aquesta bossa oculta de dones”, ha assegurat la titular d’Igualtat i Polítiques Inclusives.

Referent a això, Oltra ha insistit que la lluita contra la violència de gènere és una cosa que afecta a tots. “Volem que tota la societat s’implique i trencar les barreres, ja que no és una cosa que passa dins d’una casa i no ens pertoca, sinó que tota la societat ha d’implicar-s’hi”.

Així mateix, la vicepresidenta ha posat èmfasi que la inversió d’aquest Govern “ha crescut un 30% respecte de la inversió que feia l’anterior govern del Partit Popular, del qual formava part Maria José Catalá”.

La vicepresidenta ha aprofitat l’ocasió per recordar que aquest Consell està treballant en un gran pacte valencià, “en què estan convidats tots els partits polítics”, contra la violència masclista, “que trega de l’agenda partidista la qüestió de la violència de gènere”.

“De la mateixa manera que es va fer amb la violència terrorista d’ETA, vencerem la violència de gènere, el terrorisme masclista, amb un pacte unànime de totes les forces polítiques i de la societat, agents econòmics i socials, universitats, associacions, etc.”, ha assegurat Oltra.