Bota al contingut principal

Compromís reclama al Govern que l’Institut Cervantes realitze una campanya de promoció d’autors valencians en l’exterior i reivindica a Enric Valor després de la decisió de Mutxamel 

Madrid, 28 d’abril de 2021

El portaveu de Compromís al Senat, Carles Mulet, ha reivindicat hui al Senat la necessitat de protegir, mantindre i transmetre el patrimoni i les llengües. “Com escriure-la, com conjugar els verbs, els contes que contaven les nostres besàvies a les nostres àvies, tot això, és patrimoni que hem de protegir, i que els i les valencianes tenim viu gràcies al treball de persones imprescindibles com l’escritor i lingüista Enric Valor a qui la dreta de PP, Cs i Vox preveuen eliminar el seu nom d’una avinguda a Mutxamel”, ha lamentat Mulet.

Mulet ha remarcat que al igual que el nostre planeta, s’ha de cuidar el patrimoni cultural. “A més de la nostra terra, el com estar en ella també és un patrimoni que hem de cuidar, mantindre i transmetre. Els botiflers podran esborrar el nom d’un carrer d’un municipi, però no podran esborrar ni la figura ni el treball d’Enric Valor, ni tampoc la nostra llengua”, ha dit.

La coalició ha realitzat una petició al Govern perquè l’Institut Cervantes pare atenció i realitze alguna promoció exterior d’autors valencians com Enric Valor. “Parlem d’un patrimoni cultural que hauria de ser protegit i difós des d’aquesta institució, donat l’enorme interès de la nostra literatura. Des del Tirant lo Blanc fins a la literatura moderna, el País Valencià ha sigut focus emissor de grans autors i la valenciana va aconseguir la categoria literària abans que el Segle d’Or castellà o el portuguès, però lamentablement continua sent una gran desconeguda en la resta de l’Estat quan no, els seus autors ignorats o maltractats”, ha lamentat.

Servisca com a exemple el cas d’Enric Valor, escriptor novel·lista que va destacar també en el camp del folklore, recopilant contes, rondalles i històries populars de comarques valencianes, que es plasmaren en les seues Rondalles. Va ser un dels principals promotors de l’estandardització i normalització del valencià. L’Ajuntament de Mutxamel, -governat per PP, Cs i Vox- no ha tingut major atreviment que llevar-li el seu nom d’una avinguda en la població (batejada per unanimitat) i rebatejar-la per ‘Espanya’. “Si no li posem remei, este és l’objectiu de pactes d’este estil, acabar amb la diversitat i seguir amb la uniformització, el centralisme i les desigualtats”, ha conclòs.

Carles Mulet: “Els botiflers podrán borrar el nombre de una calle, pero no podrán borrar ni la figura, ni la lengua ni el trabajo de Valor”

 
Compromís reclama al Gobierno que el Instituto Cervantes realice una campaña de promoción de autores valencianos en el exterior y reivindica a Enric Valor tras la decisión de Mutxamel

Madrid, 28 de abril de 2021

El portavoz de Compromís en el Senado, Carles Mulet, ha reivindicado hoy en el Senado la necesidad de proteger, mantener y transmitir el patrimonio y las lenguas. “Cómo escribirla, como conjugar los verbos, los cuentos que contaban nuestras bisabuelas a nuestras abuelas, todo ello, es patrimonio que hemos de proteger, y que los y las valencianas tenemos vivo gracias al trabajo de personas imprescindibles como el escrito y lingüista Enric Valor a quien la derecha de PP, Cs y Vox prevén eliminar su nombre de una avenida en Mutxamel”, ha lamentado Mulet.

Mulet ha remarcado que al igual que nuestro planeta, se debe cuidar el patrimonio cultural. “Además de nuestra tierra, el cómo estar en ella también es patrimonio que hemos de cuidar, mantener y transmitir. Els botiflerspodrán borrar el nombre de una calle de un municipio, pero no podrán borrar ni la figura ni el trabajo de Enric Valor, ni tampoco nuestra lengua”, ha dicho.

La coalición ha realizado una petición al Gobierno para que el Instituto Cervantes preste atención y realice alguna promoción exterior de autores valencianos como Enric Valor. “Hablamos de un patrimonio cultural que debería ser protegido y difundido desde esta institución, dado el enorme interés de nuestra literatura. Desde el Tirant lo Blanc hasta la literatura moderna, el País Valenciano ha sido foco emisor de grandes autores y la valenciana alcanzó la categoría literaria antes que el Siglo de Oro castellano o el portugués, pero lamentablemente sigue siendo una gran desconocida en el resto del Estado cuando no, sus autores ignorados o maltratados”, ha lamentado.

Sirva como ejemplo el caso de Enric Valor, escritor novelista que destacó también en el campo del folclore, recopilando cuentos, fábulas e historias populares de comarcas valencianas, que se plasmarán en sus Rondalles. Fue uno de los principales promotores de la estandarización y normalización del valenciano. El Ayuntamiento de Mutxamel -gobernado por PP, Cs y Vox- no ha tenido mayor atrevimiento que quitarle su nombre de una avenida en la población (bautizada por unanimidad) y rebautizarla por ‘España’. “Si no le ponemos remedio, este es el objetivo de pactos de ese estilo, acabar con la diversidad y seguir con la uniformización, el centralismo y las desigualdades”, ha concluido.