L’empresa sanitària manté en el Consell de Salut la seua postura de basar-se en números per prendre decisions que afecten a la salut de les persones

Feia pràcticament nou mesos que el Consell de Salut no es reunia. Durant tota la polèmica sobre el tancament de les urgències als centres de salut de Pedreguer i altres pobles de la comarca, el seu president, Antoni Joan Bertomeu, Alcalde de Teulada, no va considerar pertinent convocar-lo. Per això, membres dels governs dels municipis afectats tenien alguna esperança en la reunió que el Consell va celebrar el passat dimarts, 2 d’octubre.

Certa esperança perquè al si del Consell hi ha tres representants municipals (entre ells, el President, Alcalde d’un poble que, sortosament, i gràcies a les mobilitzacions ciutadanes, ha evitat entrar dintre les previsions de tancament d’urgències nocturnes) i perquè dies abans s’havia traslladat un missatge clar de la disconformitat dels pobles afectats amb aquesta mesura. Efectivament, el passat 28 de setembre, i a pesar de la pluja, més de 200 persones, entre elles 8 Alcaldes dels pobles afectats pel tancament, van participar en una concentració en contra d’aquestes mesures i en contra de la creació de ciutadans de segona categoria a la comarca.

Doncs l’esperança era vana: esgrimint una vegada més la gelor dels números, es va dir a la reunió que no pagava la pena obrir les urgències per a tan poca assistència. “Pensem que no s’ha entès res”, diuen des del govern de Pedreguer, “Marina Salud no vol entendre (o ho entén massa bé, ja que la seua finalitat és evidentment el lucre) que uns serveis bàsics, com és la salut pública, no es poden quantificar en xifres, sinó en qualitat de l’atenció i en el manteniment d’uns mateixos serveis bàsics per a tota la ciutadania; pensàvem que eixe Consell, després de més de 9 mesos sense reunir-se, aportaria una solució a la manca d’atenció dels nostres ciutadans; pensàvem que els representants dels municipis en eixe Consell, els nostres representants, defensarien als seus representats… Sembla que no ha estat així”. En efecte, parlant del que eufemísticament anomenen “reorganización de los Puntos de Atención Continuada”, diuen en un comunicat que eficientment elabora el seu Departament de Comunicació: “el equipo del Servicio de Urgencias del Hospital de Dénia ha atendido este verano una media de 4 pacientes procedentes de las zonas básicas de Pedreguer, Gata de Gorgos, Ondara y El Verger. Hay que recordar que, tras la reorganización, a los efectivos habituales del servicio se suma ahora un facultativo adicional de refuerzo”.

Les fonts del govern de Pedreguer anuncien que “sembla que la Plataforma haurà de seguir amb la convocatòria de la manifestació per al proper 19 d’octubre, a la que animarem a anar a tota la ciutadania del nostre poble, que ha passat a ser ciutadania de segona, per tal com ens neguen allò que han mantingut en altres municipis per raons purament polítiques i que el President del Consell hauria d’haver exigit per a tots els municipis de la zona”. Sergi Ferrús, Alcalde de Pedreguer, ha afegit que “posats a reorganitzar serveis per guanyar en eficiència, es podria començar per aquells que no aporten cap benefici a l’usuari, aquells que segons fonts sindicals, no han fet més que pujar en quantitat des de 2009: l’equip directiu ha passat de 4 a 9 persones; el consell d’administració (que pocs o ningun hospital públic té) compta amb 12 membres, que suposem prou ben pagats; els caps no sanitaris han passat de 2 a 14 i, en fi, el departament de comunicació, que tan eficientment ven els suposats encerts de l’empresa, ha passat de 0 a 3 assalariats… Això sí que redundaria en benefici del pacient i no l’eliminació de les urgències nocturnes”.

Des dels grups que conformen el govern de Pedreguer han expressat la seua indignació, han manifestat que secundaran totes les accions que es porten a terme per exigir la reobertura del centre de salut de Pedreguer, entre elles la manifestació del 19 d’octubre i han acabat dient que si qualsevol dels partits a què pertanyen “actuara de la manera en què està fent-ho el PP amb els ciutadans que representem, es trobaria damunt la taula amb decisions contundents i coherents, ja que, per damunt de la pertinència i disciplina a un partit està la dignitat del poble, del nostre poble”.